Schrijf je 'negentiende eeuwse' of negentiende-eeuwse'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
12.3K
Cryofiel
9 jaar geleden
Voorbeeld: een schilder. Een negentiende-eeuwse schilder is duidelijk een schilder uit de negentiende eeuw. Geen verwarring mogelijk. Een negentiende eeuwse schilder is iemand die eeuws is. Dat staat er namelijk: het is een eeuwse schilder. Er zijn dan een boel eeuwse schilders, en deze is de negentiende in de rij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel,
Scherp en duidelijk geformuleerd.

Het beste antwoord

Samenstellingen met -eeuws krijgen een streepje als het eerste lid een telwoord is. zestiende-eeuws 19e-eeuws laatnegen …
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, weer goed om te weten, ik was het vergeten.