word er in Nederland Jiddisch gesproken?

dus niet dat er enkele woorden in het Nederlands gebruikt worden, maar de echte Jiddische taal/dialect.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Antwoorden (1)

Het Jiddisch als gesproken taal was al jaren bijna uitgestorven. Er zijn ook niet veel mensen meer die de taal nog spreken. Het Jiddisch werd in de negentiende eeuw nog van Litouwen tot Amsterdam gesproken, nu zijn er wereldwijd nog slechts enkele duizenden sprekers.
In Nederland herinneren alleen wat Jiddische woorden zoals goochem, mokum en gotspe aan de taal van de Oost-Europese woorden. In het Nieuw Israelitisch weekblad van maart 2001 stond dat er in Nederland een opleving was van het Jiddisch in Nederland. Vanaf die jaren was er een toenemende belangstelling voor Jiddische liederen en vertaalde Jiddische boeken. Maar echt veel sprekers zijn er niet.

In Nederland beperkt deze groep zich tot een klein gezelschap mensen.
Op het 'cheider', de orthodox-joodse school in Amsterdam, wordt een deel van het onderwijs nog in het Jiddisch verzorgd
In Antwerpen is nog wel een gemeenschap van enige omvang.
Sinds 1998 heeft de Nederlandse overheid het Jiddisch erkend volgens het zogenoemde Europese Handvest Regionale Talen of Talen van Minderheden. In de praktijk is dat echter een symbolisch gebaar.
Alleen in streng orthodox-joodse kringen in New York en Jeruzalem wordt de taal actief doorgegeven aan jongere generaties, omdat men meent dat het ongepast is om het Hebreeuws, dat immers de taal van de bijbel is, als alledaagse omgangstaal te gebruiken.

Toegevoegd na 11 minuten:
De Jiddische taal kreeg sedert 2005 meer academische belangstelling. De cursussen Jiddische taal en literatuur die door Dr. Shlomo Berger, hoogleraar Jiddisch aan de Universiteit van Amsterdam, nog tot kort voor zijn overlijden op 19 augustus 2015 werden gegeven, werden door enkele tientallen mensen bezocht, joden en niet-joden.

Toegevoegd na 20 minuten:
De zesde regel: mokum en gotspe aan de taal van de Oost-Europese woorden. moet zijn
herinneren alleen bv. ramsj, goochem, gotspe, schmieren en Mokum aan de taal van de Oost-Europese Joden