Scoren tweetalig opgevoede kinderen beter op taalvakken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Ja, tweetalig kind is beter in taal
Zolang duidelijk is welke ouder welke taal spreekt, werkt het. Dus niet een Nederlandstalige ouder die thuis Spaans spreekt.
Kinderen die met meer dan een taal opgevoed zijn, leven later vaker meertalig.

BREIN FUNCTIONEERT BETER
(Mirjam Blumenthal, een logopedist en psycholoog met als specialisatie meertaligheid]
Blumenthal durft zelfs een stapje verder gaan. Meertalig opgevoede kinderen hebben volgens haar juist een streepje voor. “Het eerste voordeel laat zich raden: de extra taal die ze machtig zijn. Daarnaast staan ze nauwer in contact met hun roots. Daar waar ze vandaan komen. Ook zijn er onderzoeken die laten zien dat het brein dan beter functioneert, omdat goed omgaan met twee talen een bepaalde vaardigheid van de hersenen vereist. Er zijn zelfs studies die beweren dat het dementie uitstelt.”
https://www.metronieuws.nl/nieuws/extra/2016/03/een-streepje-voor-dankzij-meertaligheid

Mocht je aan de voorwaarden kunnen voldoen, dan heeft het tweetalig opvoeden veel voordelen.
Zo heeft een kind dat tweetalig is opgevoed namelijk een voorsprong op school, als er later een tweede taal wordt aangeleerd. Bovendien heeft een tweetalig opgevoed kind erg veel met taal te maken gekregen, waardoor het zijn of haar moedertaal ook beter leert beheersen. Door woordenschat en grammatica in verschillende talen geleerd te hebben, is het kind in staat om sneller en beter verbanden tussen talen te leggen. Ook schijnen kinderen die meertalig zijn opgevoed over het algemeen intelligenter te zijn en zich beter te kunnen concentreren dan kinderen die ‘slechts’ één taal hebben geleerd. Hun hersenen moeten namelijk continu verbanden leggen en omschakelen, waardoor die actiever zijn. Zeker de moeite waard dus!
http://mamazoektuit.nl/2015/07/29/tweetalig-opvoeden-waarom-en-hoe/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In deze wereld van toenemende internationale contacten, van transculturele uitwisselingen
van studenten, van geïnternationaliseerde politiek, wetenschap en economie, biedt de kennis van een grote cultuurtaal naast die van de moedertaal een sociale bonus. Meertaligheid is vandaag een absolute noodzaak voor een goede communicatie in een diverse wereld.
De wenselijkheid van vreemdetalen onderricht voor jonge kinderen is ook afhankelijk van de invloed van vroeg vreemdetalenonderricht op de algemene cognitieve en intellectuele ontwikkeling van kinderen. Oudere studies wezen heel vaak op negatieve effecten van tweetaligheid op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Beter gecontroleerde experimenten, met beter vergelijkbare proefpersonen, hebben inmiddels aangetoond dat tweetalige kinderen gemiddeld beter scoren dan eentalige op verbale en niet-verbale intelligentietests. Zij concluderen dat evenwichtige tweetaligheid gunstig is voor intellectueel begaafde kinderen omdat voortdurend overschakelen van het ene systeem van symbolen naar het andere hun intellect stimuleert. Deze kinderen verwerven zo een grotere intellectuele flexibiliteit.
Maar we moeten voorzichtig zijn met een veralgemening van deze conclusie. Positieve
gevolgen op de cognitieve ontwikkeling zouden er alleen zijn bij normaal begaafde kinderen.
Bovendien heeft recenter onderzoek naar differentiële uitkomsten van tweetalig onderwijs uitgewezen dat de positieve effecten van tweetaligheid op het cognitieve functioneren zich niet voordoen als er onvoldoende omgevingssteun is, of als de eerste taal denigrerend benaderd wordt of een ondergewaardeerde minderheidstaal is.
fremar