Waarom zijn Amerikaanse achternamen soms gewone voornamen?

G. Michael, M. Jackson en M. Jordon zijn bijvoorbeeld mensen die een achternaam hebben die ook veel als voornaam worden gegeven. In Nederland komen alleen de namen Roos en Jansen als voor- en achternaam voor. Mijn vraag is dus waarom vooral Amerikaanse achternamen soms gewone voornamen zijn?

Toegevoegd na 7 minuten:
In Nederland mag je alleen een achternaam als voornaam geven als die ook als voornaam gebruikelijk is. Maar naar mijn mening is het in Amerika juist andersom.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3K
Erna55
6 jaar geleden
Je zegt: in Nederland komen alleen de namen Roos en Jensen voor als voor- en achternaam.
Dit klopt niet . - Wist je dat 15 van de 20 voornamen in de top 10 van 2009 ook als achternaam in omloop zijn? Emma (<5 mensen met die achternaam in Nederland)
Julia (50)
Sophie (55)
Lieke (-)
Lotte (220)
Lisa (-)
Sanne (34)
Anne (6)
Eva (-)
Noa (7) Emma (<5 mensen met die achternaam in Nederland)
Julia (50)
Sophie (55)
Lieke (-)
Lotte (220)
Lisa (-)
Sanne (34)
Anne (6)
Eva (-)
Noa (7) http://www.voornamelijk.nl/een-achternaam-als-voornaam/
Antoni
6 jaar geleden
@Levenslang2030, George Michael was Brits, zijn vader van oorsprong zelfs Grieks, dus niet Amerikaans. Zijn naam is overigens een artiestennaam. Georgios Kyriacos Panayiotou was zijn echte naam. En als je de basketballer Michael Jordan bedoelt, zijn achternaam was Jordan, niet Jordon.
Amadea
6 jaar geleden
Jackson is net zo'n soort achternaam als Jansen. Namelijk de zoon van Jack en de zoon van Jan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We moeten hier twee dingen scheiden. Voornamen die achternamen zijn geworden en Achternamen die ook voornamen zijn geworden. Michael is een voornaam die een achternaam is geworden. https://www.houseofnames.com/michael-family-crest
Iemand die zijn kind dus Michael noemt, geeft GEEN achternaam als voornaam. Mensen met de achternaam Michael hebben een voornaam als achternaam. Aan de andere kant heb je inderdaad het antwoord wat tinus1969 geeft over de vrij nieuwe en Amerikaanse gewoonte van het geven van achternamen als voornaam bijvoorbeeld. Riley, Parker, Cooper, Madison, Morgan, Cameron, and Harper *(van de wiki) Van de naam Jordan kan ik niet goed vinden of het nu eerst een achternaam of voornaam was. Jackson is helemaal een gekke.
Jack (voornaam)
>Jackson (achternaam)
>Jackson (voornaam)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jackson_Pollock
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Nederland komen veel meer achternamen voor die je meestal vooral als voornaam ziet. Willem, Edwin en Bas zijn maar een paar voorbeelden van in Nederland voorkomende achternamen. En dan Lucas, Sam en Daan ook. Meisjesnamen komen ook voor, maar minder: Lotte, Sophie, Julia.

Antwoorden (1)

Net echte 'waarom' is moeilijk te beantwoorden, maar er is sprake van een trend. Die trend wordt gesteund doordat de VS geen verbod heeft op het gebruik van achternamen als voornaam.

Nederland heeft wel zo'n verbod; sterker nog, het is één van de weinige regels die de NL overheid aan namen stelt: 'De ambtenaar van de burgerlijke stand mag een voornaam niet accepteren wanneer die ongepast is of wanneer die overeenkomt met een bestaande achternaam als die niet ook als voornaam gebruikelijk is.'