Wanneer gebruik je de of het voor een woord?

Ik heb iets gehoord over mannelijke en vrouwelijke dingen, maar dat snap ik niet, ik heb al uitleg gekregen, maar alsnog snap ik het niet. Weet iemand misschien een andere trucje wat ik misschien wel begrijp?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Erna55
6 jaar geleden
Nee, er is geen trucje.
Ook het " vrouwelijk of " mannelijk" zijn is geen trucje, maar een taalkundige reden. Daar heb je niets aan, want bij "het huis" en "de stoel" zal het mannelijk, vrouwelijk of onzijdig zijn van woorden je niet helpen.
Geboren nederlanders leren het door het van jongs aan te horen. Je zult van elk woord moeten leren of er " de of het" bij hoort.

Antwoorden (2)

"De" gebruik je bij:
- Meervouden (de appels, de jassen)
- Beroepen (de bakker, de bankier)
- Voor groente, fruit, bomen, planten (de bloemkool, de berk)
- Namen van bergen en rivieren (de Maas, de Alpen)
- Woorden op: -ing / -ie / -ij / -heid / -teit / -a / -nis / -st / -schap / -de / -te (De samenleving, de kennis, de winst)

"Het" gebruik je bij:
- Verkleinwoorden (het autootje)
- Woorden met 2 lettergrepen die starten met: be- / ge- / ver- / ont- (het begrip, het verlies, het verhaal)
- Namen van talen (het Nederlands, het Italiaans)
- Namen van metalen (het ijzer, het koper)
- Woorden die eindigen op -isme / -ment (het Boeddhisme, het moment)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jc54
6 jaar geleden
Klopt niet altijd. Het schilderij, de bever, de koper enz. En waar vallen de zelfstandige naamwoorden onder? De stoel, de tafel, het bureau enz.?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jc54, dit zijn deels onjuiste voorbeelden.
De 'bever' is hier geen woord met een voorvoegsel 'be', zoals 'begin', of 'bestaan'.
En 'de koper' is hier ook geen metaal, maar een persoon die iets koopt. Inderdaad heb je gelijk met "het schilderij", maar dit is een uitzondering op de regel dat "-ij"-woorden in principe vrouwelijk zijn. "De" zelfstandige naamwoorden zijn er niet, vandaar dat vraagsteller ze ook niet zo noemt. Het gaat om de uitgangen:
- Hoofdregel: een zelfstandig naamwoord zonder uitgang is in principe mannelijk: "de fiets, "de bel".
- Uitzonderingen: in vele soorten en maten. Zie o.a. deze. https://onzetaal.nl/taaladvies/mannelijk-vrouwelijk-woord
- Het lastigst zijn de uitzonderingen waarop ook weer uitzonderingen zijn, waaronder het zojuist genoemde "schilderij".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankewel Antoni en Ruben279 jullie hebben mij goed geholpen
Woorden hebben een taalkundig geslacht. Dat is mannelijk, vrouwelijk, of onzijdig.

Voor taalkundig mannelijke woorden gebruik je "de".
Voor taalkundig vrouwelijke woorden gebruik je ook "de".
Voor taalkundig onzijdige woorden gebruik je altijd "het".
Voor verkleinwoorden (zoals meisje, huisje, boekje) gebruik je altijd "het".

Over het algemeen geldt dat je het geslacht van woorden zal moeten leren. Dat kan door het daadwerkelijk te leren en te onthouden, maar het kan ook door veel te lezen. Niet op internetforums of in simpele huis-aan-huisbladen of reclamefolders, maar in kranten van goede kwaliteit en boeken die goed zijn gecontroleerd op taalfouten. Praat ook veel met mensen die van origine uit Nederland komen, zo raad ik je aan. Die gebruiken over het algemeen zelden het verkeerde lidwoord.

Op een website als https://onzetaal.nl/taaladvies/mannelijk-vrouwelijk-woord vind je een aantal regels die je kan gebruiken bij het onthouden van het taalkundig geslacht van een woord. Er zijn dus wel een paar algemene regels, maar daar zijn soms weer uitzonderingen op.
Antoni