Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je de hoofdgedachte in een tekst vinden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Erna55
6 jaar geleden
Les de tekst zorgvuldig.
Probeer dan in 1 zin te zeggen waar het over gaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit gaat er wel van uit dat de tekst een hoofdgedachte heeft. Dat hoeft beslist niet zo te zijn.
Erna55
6 jaar geleden
@sandokan : dat klopt.
Ik vermoed echter dat vraagsteller "de" hoofdgedachte van een tekst moet zoeken.
Maar dat kan ik mis hebben...
@Okeeyyx : is het een schoolopdracht ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De titel zegt vaak al heel veel over de hoofdgedachte van een tekst.

Verder kan je gebruikmaken van de woorden die veel voorkomen in de tekst. Het gaat daarbij dan natuurlijk niet om woorden als "de" of "en", maar om de wezenlijke woorden. Probeer na te gaan welke woorden veel in de tekst worden gebruikt.

Als je aan de hand van de titel en de veelvoorkomende woorden de boodschap van de schrijver(s) in één zin kan samenvatten, heb je waarschijnlijk de hoofdgedachte van de tekst al gevonden!
(Lees meer...)
Antoni
6 jaar geleden
Wat @Antoni schrijft is belangrijk. Welke woorden, behalve de simpele, worden het meest gebruikt? Dat is dan de kern (kan iets of iemand zijn), maar nog niet de hoofdgedachte.

Wat ik altijd fijn vond op school, was dat ik het 'alleen maar' hoefde te begrijpen, dan hoef je namelijk niets 'te leren' in die les.

Begrijpen = weten.

Dus gaat het om een tekst dan is het belangrijk dat je ALLE woorden kunt uitleggen, beschrijven in ANDERE woorden, dat bewijst namelijk dat je het snapt.

Dus als je dát kunt, weet je ook waar het over gaat : de hoofdgedachte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding