Hoe wordt tegenwoordig de taal genoemd waarin Jeremias de Decker voornamelijk schreef?

Zie bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeremias_de_Decker

Een voorbeeld:

"Meer van voorsichtigheyd als krielheyd aengedreven
Doet iets, heeft iets gedaen als Vader tot mijn leven.
Voorts soo ghy weten wilt, waer ick eerst trad in 't licht,
Aen een' geboorteplaets en ben ick niet verplicht:"

In het voorwoord van dit werk wordt over Nederduitsch en de Duytsche poesy gesproken.

Tegenwoordig lijkt Nederduits echter meer te slaan op een aantal dialecten in Duitsland.

Mijn vraag is dan ook hoe heet deze taal wel officieel.

Toegevoegd na 1 uur:
Een aanvullend voorbeeld uit het voorwoord:

"...wier de Druck des selven voor sekeren tijd uytgestelt: ondertusschen is die seer geleerde en boven allen uytstekende Dichter door den verwoeden aenval van eene seer heftige koortse in weynige dagen uyt dese Wereld wechgeruckt, tot geen kleene schade der Neerduytsche Dicht-kunste, welke hy alreede tot in top verheven en op haren hoogsten trap doen klimmen hadde..."

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Nederlands. De taal die ongeveer vanaf 1550 gangbaar was, werd ook toen al Nederlands genoemd.

Zie de link hieronder, een mooie pagina over de historie van de Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Net als de anderen overigens, bedankt voor je antwoord. Als je echter naar mijn aanvullende voorbeeld kijkt (bij de vraag), dan wordt daar over "Neerduytsche Dicht-kunste" gesproken, dat gaat over het werk van De Decker (te weten Lof der Geldsucht) dit is gepubliceerd in 1668. Begrijp je mijn verwarring? Als je nu iets opzoekt over Nederduits dan kom je uit bij dialecten die tegenwoordig in bijvoorbeeld Westfalen worden gesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het niet zo zijn,dat er hoogduits(het tegenwoordige duits) en nederduits,wat uiteindelijk ons nederlands is geworden waren?

Andere antwoorden (2)

Oud-nederlands

Toegevoegd na 2 uur:
Het heeft echter ook wel wat weg van het huidige Afrikaans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me gewoon de ordinaire voorloper van het ABN.

Toegevoegd na 10 minuten:
Sorry,het is of gewoon,of ordinair.