Waarom bezigen Nederlanders zo vaak verkleinwoorden ten opzichte van anderstaligen?

Een soortgelijke vraag is eerder gesteld.

http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taal/vraag/202449/verkleinwoorden-ingeburgerd-nederlandse-taal

Hier werd een leuk en creatief antwoord op gegeven, maar deze gaf geen inzicht in het gebruik van verkleinwoorden in Nederland ten opzichte van andere landen en waarom daar zo'n groot verschil in zit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De uitgang '-je' in het Nederlands wordt ook vaak gebruikt om een zelfstandig naamwoord te maken.
uit --> een uitje (dagje uit)
tien --> een tientje (briefje van tien) Een briefje kan een kleine brief zijn, maar slaat meestal op biljet. Je zou het dus niet meer als verkleinwoord kunnen zien, maar als een eigen vorm.
Poet
9 jaar geleden
Bedoel je dit:
https://www.youtube.com/watch?v=bzC1dhjq0Hw
Poet
9 jaar geleden
Sorry ik dacht dat er meer verkleinwoordjes in zaten maar het valt toch tegen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeleneF
Daar heb je volkomen gelijk in. Door een woord te vervoegen kan een eigennaam ontstaan. Maar afgezien daarvan worden er in Nederland alsnog erg veel verkleinwoorden gebruikt ten opzichte van andere landen.Konijntje, dekentje, boodschapjes, lampje, noem maar op. @Poet
Desalniettemin een prachtig filmpje. (kijk, daar ga ik al...) ;)
Poet
9 jaar geleden
Overigens hebben ze er in Nederland vaak wel een handje van om te eufemismiseren. Een directeur die met 6 ton naar huis gaat heeft "toch ook een belegde boterham".
Erna55
9 jaar geleden
Ik weet van een geboren Amerikaanse die in Nederland woont en de lidwoorden lastig vond, dat zij graag verkleinwoorden gebruikte. Verder voel ik een irritatie wanneer mensen : "een boterhammetje " gaan eten, een " tasje pakken" voor vakantie, " een stulpje" in het bos hebben, in " een hotelletje " slapen, etc.
Het lijkt dat door gebruik van verkleinwoorden het onderwerp niet helemaal serieus genomen hoeft te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet
Is dat niet eerder cynisch dan eufemistisch?
Anno 2015 ken ik weinig mensen die een exorbitante gouden handdruk vergoelijken. @Erna55
Die ervaring heb ik ook. Ik heb een relatie gehad met een studente uit Brazilië en zij was helemaal gek op verkleinwoorden; zeker wanneer deze ook nog een G-klank hadden, zoals vogeltje. :) Jouw allergie voor verkleinwoorden deel ik niet, maar ik kan het me wel indenken. Niet dat het een voorliefde is, dat ook weer niet; het stoort me simpelweg niet zo.
Ik vind met name bepaald fouten die in de (serieuze) media onuitroeibaar lijken vervelend (ik krijg bijvoorbeeld rillingen over m'n rug wanneer er wordt gesproken over 'hallucinerende paddenstoelen'...). ;)
Erna55
9 jaar geleden
@rabelais : hallucinerende paddestoelen .Ik zie ze vaak in het bos en dan springen ze een beetje daas rond......
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55
Tss... jij zit gewoon bij die media in het complot... ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais - je hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat mij zo tegenstaat is het overdreven/te vaak gebruik van het verkleinen van bepaalde woorden. Zoals bijv. : mijn kitten is al 8 maandjes en we hebben haar al sinds ze 6 weekjes was... Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhh dan ga ik inwendig gillen en vraag me af: waarom... wat is er mis met maanden en weken?
Trouwens, dat heb ik ook met mensen die hun post zo belangrijk vinden dat het volledig in hoofdletters gesteld wordt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar een toevoeging: in het Tsjechisch gebeurt het ook op grote schaal, en zelfs bijvoegelijke naamwoorden kunnen klein worden: een kleintje meisje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@alkmaar1966
Dat is wel leuk om te weten; ik had geen idee. Thanks. :) @jodokus52
Ik kan daar volledig inkomen. En met je laatste zin ben ik het hartgrondig eens. ;)

Het beste antwoord

De reden ligt 'm vooral in dat het dan gezellig en knus klinkt, je geeft er een positieve draai aan. Nederlanders houden van gezelligheid, dat zit in hun volksaard. Het klinkt vriendelijker als je een verkleinwoord gebruikt. Dingen die we vervelend vinden benoemen we graag met een verkleinwoord, want dan lijkt het minder naar: de dokter geeft een prikje. Er zijn in de Nederlandse taal zelfs woorden die alléén in verkleinde vorm voorkomen: meisje, sprookje, beetje, (en het verouderde kwartje en dubbeltje). "Foutje, bedankt!" nadat je een enorme blunder maakte verzacht de gevolgen daarvan. Zo, nu ga ik eventjes een kopje koffie zetten.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi geformuleerd en zeker plausibel, waarvoor alvast dank en een plus.
Is meisje overigens niet gewoon het verkleinwoord van meid?
Amadea
9 jaar geleden
Nee, want een meid is een schoonmaakhulp in de huishouding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mijn woordenboek (Van Dale) betekent meid:
1 dienstbode; 2 (waarderend) jong meisje, jonge vrouw: het is een aardige - ; 3 feministische, geëmancipeerde volwassen vrouw: meidencafé, -festival, -groep Waarmee meisje mijns inziens wel degelijk een verkleinwoord is/kan zijn van meid. Over het woord meisje is overigens hier al eens een vraag gesteld. http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taal/vraag/94562/meisje-verkleinwoord Het doet niets af aan je antwoord wat mij betreft, maar het viel me wel op. :)
Amadea
9 jaar geleden
Mijn reactie betreft dus de eerste betekenis. En daar komt bij dat het woord een negatieve lading heeft gekregen doordat het (gecombineerd met een bijvoeglijk naamwoord) als scheldwoord wordt/werd gebruikt. Als ik hier op Goeie Vraag een vraag zie van een jongeman die wil weten hoe hij een meid aan de haak kan slaan, dan komt dat op mij over als denigrerend. Voor mijn gevoel ziet hij haar dan als een object, en niet als een gelijkwaardig mens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk, dat is dus afkomstig uit je persoonlijke interpretatie.
Is dat ook weer opgehelderd. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In dat veiligheidsslot zit een klein knopske met een klein pinneke.
Amadea
9 jaar geleden
Knopske en pinneke is toch al klein? Zo is het beide dubbelop. In dat slotje zit een knopje met een pinnetje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Een klein plusje, Ja, maar in Brabant en nog lager gebruikt men niet alleen het verkleinwoord om het knus te laten klinken, men maakt het nog knusser. Ik neem een klein botterammeke met een klein plakske kaas en een glaaske melk. Hier maakt men het dus helemaal van eiertjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nogmaals dank voor je heldere en prettig geformuleerde antwoord. :)