Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen: bijvoeglijk naamwoord, en een zelfstandig naamwoord.

nederlands

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een zelfstandig naamwoord is een ding, dier of mens. Meestal kun je er "de" of "het" voor zetten.

Voorbeelden zijn:

stoel, huis, fiets (dingen)
hond, vogel, goudvis (dieren)
jongen, Jan, slager (mensen)

Deze zaken kun je allemaal aanraken.

Een apart soort zelfstandige naamwoorden is "abstracte zelfstandige naamwoorden".
Voorbeelden hiervan zijn:
waarheid, vrede, angst
Hier kun je wel "de" en "het voorzetten", maar je kunt ze niet aanraken.


Bijvoeglijke naamwoorden zeggen iets over een zelfstandig naamwoord.
In een zin staan ze voor een zelfstandig naamwoord.

Voorbeelden zijn:

grote, rode, leuke

Want je kunt zeggen: de grote fiets, de rode fiets, de leuke fiets etc...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een zelfstandig naamwoord is een 'woord' voor een 'echte' voorwerp zoals: auto, mens, schaap, gebouw, boom, Nederland, voetbal, schaak, goud, enzovoorts. Ook hebben we 'woorden' voor 'onechte' voorwerpen zoals: liefde, haat, rechtvaardigheid, macht, vrijheid, enzovoorts. Dit zijn 'woorden' voor ideeën. Dit zijn ook zelfstandige naamwoorden. Bijvoegelijk naamwoord zoals de term zegt; voegt iets bij. Dat is gewoon een eigenschap. De eigenschap is een kenmerk van een voorwerp, of in andere woorden een kenmerk van het zelfstandige naamwoord. Zoals: groot, klein, rood, ovaal, lui, flexibel, sterk, stevig, lang, lawaaierig, snel, langzaam, prachtig, mooi, lelijk, overtuigend, enzovoorts. Bijvoorbeeld, bij het zelfstandige naamwoord 'auto' kan je iets bijvoegen (bijvoeglijke naamwoord) wat de auto beter omschrijft, zodat iemand anders een betere beeld krijgt van de auto waar jij het over hebt. De 'grote lawaaierige snelle' auto. bvn: grote, lawaaierige, snelle.
znm: auto.

Andere antwoorden (5)

Een bijvoegelijk naamwoord zegt iets over het zelfstandig naamwoord.
Bv. De vette kip. Vette zegt iets over kip. Dus is vette bijvoegelijk en kip zelfstandig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Basisschool niet afgemaakt of niet opgelet ?

Zelfstandige naamwoorden zijn alle dingen / zaken / begrippen waar je de, het of een voor kunt zetten.

Bijvoeglijke naamwoorden zijn alle begrippen die iets zeggen over het zelfstandig naamwoord dat er bij hoort.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Basisschool niet afgemaakt of niet opgelet ?"
Gedraag je een beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor, ik word een beetje melig van al die vragen naar dingen die een normale tienjarige je gewoon kan vertellen. Dat is gen goeie vraag, dat is gewoon effe niet opgelet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Doe eens even normaal. Je kent de persoon niet eens. Ik heb zelf ADHD waardoor ik vroeger niet goed kon opletten in de klas. Maar nu ik me zelf beter kan regulieren door technieken wil ik alsnog dat onderwijs achterstand weg krijgen. Ik zeg dit om te illustreren dat je niet zo moet vooroordelen over mensen die iets willen leren, arrogant kneus.
Bij een zelfstandig nw kun je de vraag stellen: kun je het ruiken zien voelen?bij het Bijv nw is het bijvoorbeeld de BLAUWE auto. Hier is 'blauwe' het bijv nw en auto het zelfstandig nw
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoeglijk naam zegt iets het zelfstandig naamwoord. Het kleine kind....kleine is bijvoeglijk wamt dat zegt iets over het kind (zelfstandig)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij heb je ook stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden. Een stenen huis, of het ijzeren hek. Hierbij moet je de n toevoegen. Het huis is gemaakt van steen (stof). Dus bij "stoffen" moet er ook nog een n achter het bijvoeglijk naamwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding