Kan je een accent afleren?

Ik heb dus een berkels accent en ik woon in Rotterdam en mijn vriend(inn)en (en soms familieleden) lachen me dus uit. Ze vinden het maar raar dat ik zo praat. Is er een manier om het af te leren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Kost veel moeite en de goede voorbeelden zijn de bekende Nederlanders (BNN) die ook hebben geleerd om netter of beter te spreken.

"Accentloos spreken met een logopedist
De juiste uitspraak van het Nederlands, leer je door veel te luisteren naar anderen die wel keurig ABN spreken. Op tv en radio zijn hier makkelijke voorbeelden van beschikbaar. Toch kun je wel wat hulp gebruiken. Zeker omdat de manier waarop je spreekt, er zo diep ingebakken zit. Een logopedist analyseert voor jou de manier waarop je klanken in je mond maakt. Dit is de eerste stap om te werken aan het afleren van je accent. Daarna is het een kwestie van heel veel oefenen. Wat de manier van praten die je je hele leven al met je meedraagt, is alleen met veel oefenen te veranderen. Maar daar staat dan ook zeker een goed resultaat tegenover. En uiteindelijk hoef je niet eens meer over de klanken na te denken. Je accentloze uitspraak gaat dan helemaal vanzelf."

Toegevoegd na 10 minuten:
Voorbeeld van een bekende Nederlander die dit probleem had: Chantal Janzen. Zij komt uit Tegelen in Limburg en had een zwaar Limburgs accent. Om succesvol het musical-vak uit te kunnen oefenen heeft zij hard gewerkt om naast haar Limburgse accent ook ABN te kunnen spreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat kan.

Veel omgaan met mensen die geen Berkels accent hebben, kan helpen en anders een logopedist(e).
Antoni
7 jaar geleden
Ja, dat kan samen met een logopedist: http://www.spreeksucces.nl/accent/afleren/

"De juiste uitspraak van het Nederlands, leer je door veel te luisteren naar anderen die wel keurig ABN spreken. Op tv en radio zijn hier makkelijke voorbeelden van beschikbaar. Toch kun je wel wat hulp gebruiken. Zeker omdat de manier waarop je spreekt, er zo diep ingebakken zit. Een logopedist analyseert voor jou de manier waarop je klanken in je mond maakt. Dit is de eerste stap om te werken aan het afleren van je accent. Daarna is het een kwestie van heel veel oefenen. Wat de manier van praten die je je hele leven al met je meedraagt, is alleen met veel oefenen te veranderen. Maar daar staat dan ook zeker een goed resultaat tegenover. En uiteindelijk hoef je niet eens meer over de klanken na te denken. Je accentloze uitspraak gaat dan helemaal vanzelf."
7 jaar geleden
Ja, dat is wel af te leren, kijk maar naar politici en artsen, specialisten e.d., die hebben dat ook vaak afgeleerd, veel oefenen dus en Goede Nederlandse boeken lezen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Hoe kan je een accent afleren door boeken te lezen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nederlandse literatuur is over het algemeen in ABN geschreven, door veel te lezen neem je die taal gemakkelijker over, vooral als je ook hardop voorleest en goed op de uitspraak let
Niet echt, maar je kunt wel een ander (neutraler) accent AANleren.