Is het Deens of Nederlands sterker verwant aan het Duits?

Welke taal is sterker verwant aan het Duits, het Nederlands of het Deens?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Antwoorden (1)

Het Nederlnads en het Duits behoren tot de West-Germaanse talen en het Deens (en bijvoorbeeld het Noors en Zweeds) tot de Noord-Germaande talen. Denen, Noren en Zweden kunnen elkaar onderling (makkelijk verstaan), datzelfde geldt ook min of meer voor Nlers en Duitsers.

Dat weet ik niet (NL)
Das weiß ich nicht (Duits)

Det vet jeg ikke (Deens), dat is al moeilijker te begrijpen dan bovenstaande...!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus het Duits is meer verwant aan het NLs dan het Deens...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Je was me net voor. -;) Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Hier de link die bevestigt wat je zegt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Germaanse_talen#Traditionele_indeling In alle indelingen valt Deens onder Noord Germaans en Duits en Nederlands onder West Germaans.