Waarom hebben het Nederlandse "hemel" en "hel" wel een lidwoord en het Engelse "heaven" en "hell" niet?

- Ik ben in de hemel
- I'm in heaven
- Loop naar de hel
- Go to hell

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K
AWM
13 jaar geleden
Ik vind dit een leuke en moeilijke vraag, dus +1.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel! Ik heb het me altijd afgevraagd...

Het beste antwoord

Ik begin even overnieuw. Mijn theorie over abstracte en concrete zelfstandige naamwoorden lijkt niet te kloppen.

Uit de link die ik nu gevonden heb blijkt dat de lidwoorden in het Engels vrijwel altijd gebruikt worden, met een aantal categorieën van uitzonderingen.

In de meeste gevallen wordt 'a' of 'an' of 'the' dus wel gebruikt.

Uitzonderingen:

1. Zelfstandige naamwoorden zijn in het meervoud of niet telbaar, of waneer er over algemene situaties wordt gesproken.

Voorbeeld: I'm terrified of heights (Ik heb ernstige hoogtevrees).

2. Voor landen, steden, straten, talen en de meeste individuele bergen (met andere woorden voornamelijk geografische lokaties).

Voorbeeld: I'm from China. (Ik kom uit China).

3. Bij sommige plaatsen en bij sommige transport- / vervoermiddelen.

Voorbeeld: He goes to work by bus. (Hij gaat naar het werk met de bus).

4. In uitroepen / verzuchtingen met 'what' gecombineerd met een niet telbaar zelfstandig naamwoord.

Voorbeeld: What loud music! (Wat een luide muziek!).

Mijns inziens zijn 'heaven' en 'hell' in de door jou genoemde uitdrukkingen niet voorzien van een lidwoord om uitzonderingsreden 2 over geografische locaties.

Hoewel het bestaan van hemel en hel natuurlijk niet zeker is vervullen de woorden wel de rol van een aanduiding van een geografische locatie en daarom worden ze zonder lidwoord geschreven.

Overigens (meestal) ook op een andere plaats in de zin, bijvoorbeeld: "Heaven is a place that exists only in your imagination." Ook daar wordt het lidwoord niet gebruikt vanwege dezelfde uitzondering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

semiwetenschappelijk antwoord : als je het lidwoord weglaat ( in het nederlands ) klinkt het best wel sexy

ergo : de engelsen zijn sexier(?)

( zegt een anglofiel )

Toegevoegd na 16 uur:
die vragen boeien me ook mateloos

om een voorbeeld te noemen : een nederlands kind zegt auw als hij pijn heeft en een engels kind vaak auch ( met een stj erachter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet hoe je dat vindt; als je lidwoord weglaat klinkt beetje dom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neemt het wellicht iets te serieus. Maar goed, dit antwoord op zich is al een beetje suf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha die kers ha nee dat boeit me mateloos : waarom een volk of een ras bepaalde woorden gebruikt of weglaat bestaat bijna geen studie materiaal over dus alles is een beetje gevoelsmatig gokken bientot? of aufwedersehen ? ich habe keine blasse ahnung ha ha
Het heeft te maken met namen van zaken die enig in hun soort zijn en daarom als eigennamen kunnen worden beschouwd.

Het gebeurt ook bij het woord leven: Het leven is duur wordt: Life is expensive.

Overigens is vroeger ook in Nederland gebruikelijk geweest. In de "Middelnederlandsche spraakkunst" van F.A. Stoett kun je nog voorbeelden vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het engels wordt bij namen van eilanden, bergen, baaien en meren en straten, continenten, landen(behalve The Netherlands) geen lidwoord gebruikt. ik denk dat hemel en hel hier ook onder vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat niet altijd op:

in de zevende hemel =
Engels: be in the seventh heaven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt die uitdrukking in het Engels ook gebruikt?
Omdat de Engelse engeltjes geen lid hebben natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetenschappelijke uitleg is dat wanneer het gaat om zelfstandige naamwoorden die niet telbaar zijn en geen duidelijke omgrenzing hebben er in het Engels geen lidwoord voor gebruikt wordt:
Het Engels kent naast eigennamen telbare en ontelbare zelfstandig naamwoorden. Een moeilijkheid bij de classificatie van zelfstandige naamwoorden ligt in het feit dat een zelfstandig naamwoord vaak op verschillende manieren gebruikt kan worden. Zo is London normaal gesproken een eigennaam, maar kan het ook gebruikt worden als een gewoon zelfstandig naamwoord in een een zin als “I like the London that tourists see”. Een woord als cake is telbaar in een zin als “I bought a cake” maar ontelbaar in een zin als “I like cake”. Deze schijnbare tegenstrijdigheden kunnen verklaard worden vanuit Langacker’s inzicht dat een zelfstandig naamwoord niet op zich telbaar of ontelbaar is, maar dat een spreker één en dezelfde entiteit waarnaar een zelfstandig naamwoord verwijst, op alternatieve wijzen kan construeren. Cake kan bijvoorbeeld gezien worden als een bepaalde eetbare substantie zonder duidelijke omgrenzing of als een stuk gebak met een duidelijke vorm en omgrenzing. Het concept “omgrenzing” kan helpen bepalen welke naamwoorden telbaar zijn en welke niet.
Amadea
13 jaar geleden
Gedachte kronkel. De moderne mens is rap bezig om taal te verkorten. En hoewel 80% van de mensen de huidige SMS-taal niet begrijpen en daarom nu nog afkeuren, wil niet zeggen dat taal (communicatie) verkorting al lang voor ons werd gebezigd. Het gebeurde al in de tijd van de VOC!!
Echt waar, zo eloquent als zij waren met de taal, waren ook zij al bezig om verkortingen te gebruiken. De Vereenigde Oost-Indische Compagnie was zo bekend dat de afkorting VOC al voldoende was. En nog steeds is trouwens.

In de evolutie van alle talen zie je verdichtingen en verkleiningen optreden om de snelheid van communicatie te verhogen. In het geval van Heaven en Hell is het simpel. Er waren niet meerdere hemels off hellen. De meervoudsvorm is ook in het Nederlands raar. Dus waarom het lidwoord gebruiken dat nooit veranderd?