wat is het verschil tussen metonymie en metafoor?

Toegevoegd na 26 seconden:
ik heb morgen een nederlands toets maar ik zie het verschil niet zo goed

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
27.9K
fremar
7 jaar geleden
https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1558937

Antwoorden (2)

Een metonymie is een stijlfiguur waarbij in plaats van het bedoelde iets anders genoemd wordt, op grond van een bepaalde betrekking die tussen beide bestaat.
Een metonymie is dat je bijvoorbeeld het voorwerp vervangt door de stof waarvan het gemaakt is. Schaatsen door 'ijzers'. Of je vervangt de inhoud door het voorwerp. Bijvoorbeeld, koffie 'een bakkie' noemen.

Een metafoor is een stijlfiguur waarbij een begrip vervangen wordt door een beeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een heel bekende metafoor is het schip der woestijn voor de kameel. De kameel wordt vergeleken met een schip, waarschijnlijk mede vanwege zijn schommelende gang. Metaforisch taalgebruik is een vorm van betekenisoverdracht: met wat je zegt (het schip der woestijn) schilder je een beeld; het gaat erom dat dat beeld (een schip dat deinend over de oceaan vaart) een overeenkomst heeft met wat je bedoelt (een kameel, die langzaam en schommelend een grote vlakte doorkruist). Hoe treffender de overeenkomst, hoe beter de beeldspraak. Meer voorbeelden van bekende metaforen:
Sylvia Toth is een bekend voorbeeld van een vrouw die het glazen plafond heeft doorbroken.
Het leven is een weg met kuilen en hobbels.
Het leven is een pijp kaneel, elk zuigt eraan en krijgt zijn deel.
Voetbal is oorlog.
De samenleving is ziek.
Kijk die Machteld nou toch eens: het lelijke eendje is een zwaan geworden!
Nederland is nog steeds een land van melk en honing in vergelijking met de meeste andere landen.
Het wordt voor asielzoekers steeds moeilijker het fort Europa binnen te komen.
Mijn ouderlijk huis is nog steeds een veilige haven voor mij.
Hersentumoren zijn sluipmoordenaars.

Toegevoegd na 10 minuten:
Etymologie metonymie: van meta, dat een verandering aangeeft + onuma = naam.
Etymologie metafoor: van metapherein = overbrengen, overdrachtelijk gebruiken.
http://www.etymologiebank.nl
SimonV
7 jaar geleden
Bij een metafoor is er sprake van een vergelijking tussen het genoemde en het bedoelde. (N.B.: Over het algemeen is de metafoor echter 'rijker' dan de één-op-één vergelijking.)

In een zin als "Met zo'n diploma gaan alle deuren voor je open." worden met de woorden "alle deuren" alle mogelijkheden bedoeld. De mogelijkheden zijn te vergelijken met deuren.

Bij metonymie is er (wel) een relatie tussen het genoemde en het bedoelde, maar zijn die twee niet (per se) vergelijkbaar met elkaar.

Wie bijvoorbeeld vraagt: "Wil je nog een kopje?" zal bedoelen dat hij wil weten of de aangesprokene nog koffie (of thee) wil. Een kopje (-de houder-) is niet gelijk aan de inhoud van het kopje, de koffie of thee, maar het kopje wordt wel gebruikt om aan te duiden dat koffie of thee (-de inhoud-) wordt bedoeld.
Antoni