Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schrijf je nu AutoCad officieel in een zin?

Mag 't met een hoofdletter? Moet 't met een hoofdletter? Of mag je zelf kiezen? Of moet je 't als AutoCad schrijven?
Indien 't met een hoofdletter moet: geldt dat dan voor alle softwareprogramma's? Dus bijv. ook Afas... Of moet dat weer als AFAS?

Bijv: 'Er komt een nieuwe versie van AutoCad'. Ik vermoed dat dat de juiste spelling is. Klopt dat ook officieel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is AutoCAD.

CAD staat namelijk voor Computer-aided design.

En afkortingen schrijf je meestal met hoofdletters.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

AutoCad...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AutoCad is een naam van een computerprogramma, dat schrijf je naar mijn mening zoals de maker/bedenker van het programma het bedacht heeft.
Ik vergelijk het maar met namen van mensen: Annemarie of Anne-Marie. Dat zijn twee verschillende mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel gelden hier de regels voor 'merknamen'. Eigenlijk maar één regel: een merknaam schrijf je zoals de merkhouder het heeft bedacht. In dit geval 'AutoCAD'.

Normale hoofdletterregels kun je hierbij totaal vergeten. Om wat merken met opvallend hoofdlettergebruik te noemen: 'selexyz' (zonder hoofdletter) en 'GroenLinks' (aaneengeschreven met hoofdletters G en L).

Soms wijzigt een merkhouder zijn merk, dan gebruik je de nieuwe schrijfwijze. Zo is D'66 alweer een tijdje terug D66 geworden, waarmee 'D66' de enige juiste schrijfwijze is geworden, afgezien van gebruik in een zin als: "In de jaren '70 droeg deze partij de naam D'66."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding