Ik zou graag willen weten waarom je voor de geneeskunde ook Latijnse namen zij en waarom je die moet weten ?

BV blinde darm , alpendix weet niet of het goed geschreven is

Toegevoegd na 35 seconden:
Er staat zij maar het moet zijn zijn

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (2)

Ik denk omdat de Grieken en Romeinen begonnen met geneeskunde en het menselijk lichaam onderzoeken en ook natuurlijk met wetenschap waardoor zij, neem ik aan ook begonnen met namen geven voor delen van het lichaam. misschien is het zo overgegaan (weet het niet zeker, maar is wel een goede reden)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ondanks de vele minnen zit er toch wel iets waars in je antwoord: Hippocrates begon ziektes in te delen in categorieën die men vandaag de dag nog steeds hanteert, zoals "acuut", "chronisch", "endemisch" en "epidemie" De Grieks-Romeinse arts Claudius Galenus was een van de bekendste artsen uit de oudheid. Hij hield zich al bezig met hersen- en oogchirurgie. Zijn geschriften werden in het Middeleeuwse Europa belangrijke werken voor artsen, met name nadat Andreas Vesalius veel van Galenus’ werken vertaalde in het Latijn. Een andere bekende arts uit de Grieks-Romeinse tijd was Aulus Cornelius Celsus. Hij schreef een van de eerste medische encyclopedieën over de Romeinse en Alexandrijnse geneeskunde, die nog tot in de 18e eeuw werd gehanteerd door artsen. In kloosters werden echter de medische geschriften uit de Romeinse tijd bewaard. Deze kloosters hadden vaak speciale ruimtes voor de behandeling van zieken. De kloosters bleven echter vasthouden aan de oude medische kennis van Galenus en Hippocrates.
Het komt van oudsher omdat latijn de wetenschappelijke voertaal was.
Bij Latijnse termen weet elke ( para) medicus waar te wereld wat ermee bedoeld wordt.
Wanneer je een studie in de gezondheidszorg wil gaan doen, dan moet je deze termen weten.

Toegevoegd na 2 minuten:
----Met de cursus Medische terminologie doe je de noodzakelijke terminologie op die binnen, maar ook buiten de medische wereld gebruikt wordt. De vaktermen die worden gebruikt, komen veelal uit het Latijn. Want met één Latijns woord kan een toestand worden weergegeven die in het Nederlands een uitgebreide omschrijving vergt. Daarnaast is de terminologie erg handig bij de communicatie met buitenlandse collega's. Iedereen die zich erin verdiept, kan zich de medische terminologie eigen maken. Een talenwonder hoef je daar niet voor te zijn, want ingewikkelde grammaticaregels kom je hierbij absoluut niet tegen. ---