Moet een zin die eindigt op een afkorting met twee punten eindigen?

Bijvoorbeeld de volgende zin: Ik houdt van frietjes, hamburgers, pizza's, e.d..
Klopt het zo, met twee punten? Of moet het anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag. Ik zou het oplossen door e.d. uit te schrijven, maar ben wel benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijke! Met twee punten vind ik erg lelijk (ik geef veel om taal), maar o wee als een zin inconsequent met regels omgaat!!! ;D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Ik houd

Het beste antwoord

Nee, aan het einde van de zin komt maar één punt; als de zin op een afkorting met een punt eindigt, vervalt de zinseindepunt. Ook als er aan het einde van de zin een citaat staat dat eindigt op een (afkortings)punt, vervalt de zinseindepunt.

In de Schrijfwijzer lezen we: "Er komt geen zinseindepunt als de zin eindigt op een afkortingspunt, een puntenreeks, een vraagteken of een uitroepteken." Ook in Alles over leestekens (1997) van P.J. van der Horst staat: "Als de zin eindigt met een afkorting-met-punt, volgt er niet nóg een punt."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij is het met een punt. Maar ik weet het niet zeker (aangezien ik een 5,6 gemiddeld sta voor de Nederlandse taal..)
Ik gebruik zelf meestal maar een punt als m'n zin bijvoorbeeld eindigt met etc.

punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je één punt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
badum tsss
Met twee punten.Klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat eindigt met één punt. Je hoort in schrijven overigens geen afkortingen te gebruiken