Is het mogelijk om in Belgie of Nederland Bisaya of Tagalog te leren ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
4.6K
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je bij google " Tagalog leren " intypt, dan vind je diverse cursussen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@brant, bedoel je misschien Bisaya vertalen naar Tagalog?
http://mymemory.translated.net/nl/Tagalog/English/bisaya-to-tagalog-translate
of wil je één van deze twee talen leren?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alweer wat jaren geleden heb ik een Filipijnse meneer Nederlandse conversatieles gegeven, een op een. Hij sprak redelijk Engels, de voertaal op het booreiland waar hij werkzaam was. In zijn vrije tijd was hij werkzaam als vrijwilliger in een/het(?) zeemanshuis in de Rotterdamse haven. Voor Filipijnen, waar dus Tagalog de voertaal was.
Een kans lijkt mij om daar iets te proberen. Om daar bv ook vrijwilligerswerk te gaan doen, tussen Filipijnen, alleen maar Filipijnen, dan leer je het wel in ieder geval te spreken. Mijn zoektocht eindigde bij de link hieronder.
https://europa.pvda.nl/ad-rotterdam-jongerius-bij-de-zeelui/ http://tagaloglang.com/ Eerder een vraag over gesteld:
https://www.startpagina.nl/v/alle-categorieen/vraag/499615/school-filipijns-tagalog-leren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jodokus52, dat klopt helemaal. In het zeemanshuis De Beer werd door de Filipijnse zeelui hoofdzakelijk met elkaar Filipini (Nationale taal gebaseerd op het Tagalog) gesproken of als het niet anders kan Filipini Engels.
(Engels is verplicht op de scholen).
Er is sinds eind oktober 2017 voor Filipijnen het zeemanscentrum 'The Bridge', geopend.
Om Filipijns te leren niet handig als men niet in Oostvoorne woont. Naar aanleiding van deze vraag van @brant01 en jouw reactie kom ik zo het een en ander tegen
In een eerdere vraag (zie jouw link) staat als antwoord dat er het meest Bisaya gesproken wordt, dat is onjuist.
Van de ruim 100miljoen inwoners spreekt ongeveer 75miljoen het Filipini.
Dat mahibaw in het Tagalog 'can be told' betekent is ook niet juist.
http://www.startpagina.nl/v/taal/vraag/234009/betekent-mahibaw-taal-tagalog-filipino
mahibah kan niet los vertaald worden en is in combinatie met de gegeven zin het Cebuano
Visayan lijkt op Cebuano en wordt op de eilandengroep Visayas gesproken.
Maar ook hier is het Filipini de Nationale taal. De meest voorkomende vragen die aan de Filipijnse zeelieden werden gesteld, waren:
Ik wil weten hoe u heet
wanna ako mahibalo sa imong ngalan (Cebuano)
gusto kong malaman ang iyong pangalan (Filipini/Tagalog) en: ik wil weten wat er gebeurd is.
gusto nako mahibaw an kung unsa ang nahitabo (Cebuano)
gusto na ko mahibaw an kung unsa ang nahitabo (Filipini/Tagalog) alstublieft is
Palihog of palihug - Cebuano
Pakiusap (Filipini/Tagalog) @brant01 als u naar Oostvoorne gaat om de uitspraken goed te leren dan wordt het Tagalog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet natuurlijk zijn:
Er is sinds eind oktober 2016 voor Filipijnen het zeemanscentrum ‘The Bridge’, geopend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc
Waarom in vredesnaam in Oostvoorne? of all places?
Was Middelburg of Maastricht al vergeven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat dit zeemanshuis - het International Seafarers’ Centre The Bridge er kon komen door samenwerking met start-ondersteuning van het Rotterdam Port Welfare Committee, het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Westvoorne en een groep financiers.
Onder andere op initiatief van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors.

Antwoorden (1)

Bij navraag en rondgang onder Filipijnen die nu in Nederland wonen is bij geen enkele bekend dat er een mogelijkheid is voor mondelinge taalcursussen van deze Filipijnse dialecten.. Niet in Nederland, noch in België.
De enige mogelijkheid lijkt een cursus via Dvd's
http://www.talendomein.nl/tagalog/leren/1/tagalog-voor-beginners.php
http://www.talendomein.nl/cursus-cebuano-voor-beginners-talk-now-leer-cebuano-9781843521631
Bisaya of Cebuano is makkelijker te leren dan Tagalog. Het Tagalog kent veel meer lange woorden, echte tongbrekers.
De verschillen van tussen Bisaya en Cebuano zijn niet zo groot. Het dialect Bisaya wordt gesproken in de Filipijnse provincie Visaya, Cebuano in Cebu City.