Wat is het verschil tussen contrast en parallel?

Het is voor Nederlands, en dan vanuit een verhaal aspect.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
6.4K

Antwoorden (1)

In een verhaal wordt onder de ruimte niet alleen der plaats van de handeling bedoeld, maar ook het weer, seizoen, verleden en toekomst.
De ruimte zorgt voor sfeer en spanning. Past de ruimte bij de handeling dan spreek je van parallelle overeenkomst tussen ruimte en handeling.
Omgekeerd spreek je van contrast tussen ruimte en handeling.

Toegevoegd na 9 minuten:
1. Zijn er overeenkomsten tussen de personages in een verhaal, de hoofdpersonen hebben bijvoorbeeld dezelfde interesses dan spreekt men van parallellen (vergelijkingen)
2. De ene persoon is passief, de andere persoon is agressief dan spreekt men van contrasten (tegenstellingen)

Toegevoegd na 29 minuten:
Als je parallelisme bedoelt: dat is een speciale vorm van herhaling, een stijlfiguur dat vaak voorkomt in Bijbelse teksten.
Opeenvolgende zinnen verlopen op dezelfde wijze met als effect dat de nadruk nog sterker is dan bij de herhaling van een enkel woord.

“Het kan niet, het mag niet en het zál niet gebeuren!”

ik ben de late; ik ben de slechte; ik ben de dwaze;
ik ben de zieke hoop waarop geen hoop zal azen
.
Looft God in zijn heiligdom;
looft hem in het uitspansel zijner sterkte.
Looft hem vanwege zijn mogendheden;

Toegevoegd na 30 minuten:
parallellisme (vier maal ene l)