Wat is de beste volgorde van de argumenten in een betoog?

Voor Nederlands moet ik een betoog over Trump schrijven.
Mijn stelling is: 'Trump is geen goede president.'
Ik heb bij deze stelling drie voorargumenten bedacht en twee tegenargumenten. De tegenargumenten heb ik dan weerlegt.
Wat is de beste volgorde van deze argumenten? Is het bijvoorbeeld het beste om eerst een voorargument te geven, dan een tegenargument, dan weer een voorargument, enz... Of is het het beste om eerst alle voorargumenten te geven en dan alle tegenargumenten of andersom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Antwoorden (1)

Allereerst een stukje ongevraagd advies over argumenteren.

Ten eerste: ik zou beginnen met het herzien van je stelling. Die bevat namelijk een logische dwaling. Trump is namelijk nog helemaal geen president. Althans, nog niet. (In het Engels noemen ze dit de "begging the question fallacy", ik ben de Nederlandse term even kwijt.) Ik stel voor de stelling op z'n minst te veranderen in "Trump zal geen goede president zijn" zodat hij in ieder geval strookt met de huidige presidentiële status van Trump.

Ten tweede: het is lastig een ontkenning (een negatief) te bewijzen in een "formeel" betoog. Ben je van plan te betogen wat Trump NIET is of wat Trump WEL is? Probeer de stelling bevestigend (positief) te maken. Bijvoorbeeld: "Het presidentschap van Trump zal probleem X veroorzaken voor de buitenlandse politieke betrekkingen van de VS." of "Door het presidentschap van Trump zal de Nederlandse export naar Amerika stijgen/dalen." Of als je het algemeen wilt houden: "Het aanstaande presidentschap van Trump zal enkele belangrijke problemen ten gevolge hebben." Het verschil tussen positieve en negatieve stellingen wordt vaak over het hoofd gezien. Vergelijk de zinnen "ik geloof niet dat Sinterklaas bestaat" met "ik geloof dat Sinterklaas niet bestaat". als je daar even over nadenkt zie je dat je met zin 1 een vage opmerking maakt over iets dat niet het geval is, en met zin 2 een zeer specifieke opmerking over iets dat wèl het geval is.

Dan. Je spreekt over voor- en tegenargumenten. Zo moet je het niet zien. Je hebt een stelling, nu dus nog "Trump is geen goede president" en je hebt argumenten die de stelling *ondersteunen* dat Trump geen goede president is (dat zijn de positieve argumenten) en argumenten die de stelling ontkrachten (dat zijn de negatieve). De volgorde is absoluut niet belangrijk; het belangrijkst aan het betoog is dat de conclusie die je trekt duidelijk volgt uit de argumenten. Verder is het belangrijk dat je de informatie die benodigd is voor de lezer om je argumenten en je conclusie te volgen in de juiste volgorde geeft.

Terzijde, NB: Als ik je letterlijk lees schrijf je dat je argumenten Y hebt die je eigen argumenten X ontkrachten. Als dat zo is klopt er iets niet, want dan zijn je argumenten X dus zwak. Maar ik hoop dat je bedoelde dat je argumenten vóór en argumenten tégen je hoofdvraag hebt, en die naast elkaar wilt leggen.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
10 in de pocket :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Plus plus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld SadBunny. Ik heb echter aan mijn Nederlands lerares gevraagd of mijn stelling goed was en zij zei dat mijn stelling prima was. Heb mijn stelling wel veranderd naar 'Ik ben van mening dat Trump geen goede president zal zijn.', omdat ik denk dat mijn lerares vrij weinig verstand heeft van het presidentschap van Trump. Ook moet ik woensdag mijn eindversie al inleveren en heb ik mijn eerste en tweede versie al ingeleverd. Dit houdt in dat ik niet heel veel meer mag veranderen. Maar toch bedankt voor je support.
paulus811
7 jaar geleden
Trump is inmiddels wel officieel president.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee vanaf 20 januari pas. Donald Trump, de winnaar van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, is nog niet formeel de president van de Verenigde Staten. Daar gaat eerst een ceremonie aan vooraf, die op 20 januari 2017 plaatsvindt. https://drimble.nl/buitenlands-nieuws/39487284/trump-vanaf-20-januari-officieel-president.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog even mierenneuken dan. "Ik ben van mening dat X" is geen goede stelling. Je zou dan namelijk argumenten aan moeten dragen die bewijzen dat je iets van mening bent, en niet dat jouw mening terecht is. Je stelling is X, je argumenten tonen aan waarom X waar is. Of jij daadwerkelijk "gelooft" in X maakt niet uit. Dus "Trump is geen goede president" is een betere stelling dan "ik ben van mening dat Trump geen goede president is".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dan nog wat. Als je docent geen verstand heeft van de materie dan is het des te belangrijker dat het betoog zo sterk mogelijk is qua vorm en functie. Als de docent namelijk denkt wat geleerd te hebben van je betoog (wat best kan - niet iedereen weet overal veel van natuurlijk) dan zul je daar bij de beoordeling alleen maar meer kansen uit halen. Nogmaals succes! :D