Is er hier sprake van klinkerbotsing of hoort er een extra letter tussen? (Frans)

Stel je hebt een mannelijk zelfstandig naamwoord (enkelvoud), en je gebruikt het bijvoeglijk naamwoord 'oud' dan krijg je bij de volgende zin:
un vieil homme, maar als je nou een vrouwelijk zelfstandig naamwoord neemt dan wordt het: une vieille école.
Waarom hoort hier geen extra letter, is er hier geen sprake van een klinkerbotsing? Klopt de volgende zin dan wel: une vieille affaire

Toegevoegd na 1 minuut:
Met extra letter bedoel ik tussen vieille en école

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is geen sprake van klinkerbotsing. De uitspraak van "vieil" en "vieille" eindigt op een "j"-klank. Het is inderdaad "une vieille affaire". Toegevoegd na 9 minuten: Zo'n tussenletter voor de uitspraak krijg je bijv. wel als je een vragende zin maakt door een werkwoord voorop te zetten dat eindigt met een klinker terwijl het onderwerp "il" of "elle" is. Voorbeelden (van internet) "va-t-il au foot?" "va-t-elle danser?"

De ‘klinkerbotsing’ is alleen essentieel bij kleine ‘woordjes’ die meestal in ‘e’ eindigen, en heel soms in ‘a’ of ‘i’: ‘je’, ‘te’, ‘se’, ‘le’, ‘que’ …‘la’ … (lidwoord, voornaamwoord of voegwoord) Die ‘woordjes’ verliezen altijd in de botsing met het volgende woord de ‘e’ of ‘a’, (als het volgende woord met een klinker begint). Enkele voorbeelden: Le -> L’ami (de vriend, mannelijk) Je -> J’aime les frites (ik hou van friet) Te -> Je t’adore (ik vind je super of leuk) Que-> Qu’allons-nous faire ce soir? (wat gaan we vanavond doen) Se -> Comment il s’appelle? (hoe heet hij) Si -> S’il vient, c’est chouette (als hij komt is het leuk) vieille en école voldoet dus niet aan hetgeen onder klinkerbotsing wordt verstaan. vieille is geen klein "woordje" zoals je, te, se enz., geen lidwoord of bijvoeglijk voornaamwoord. Toegevoegd na 4 minuten: geen lidwoord of bijvoeglijk voornaamwoord moet zijn: geen lidwoord, voegwoord of klein voornaamwoord.

Bronnen:
http://hetfranseatelier.nl/?s=klinker

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100