Waarom schrijf je klarinettist en trompettist met 2 t's, terwijl je fluitist met 1 t schrijft?

Ik vraag me dit serieus af... Misschien is er een Neerlandicus die het antwoord weet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pet wordt petten
Fluit wordt Fluiten Maar waarom niet fluitten? Omdat dat niet nodig is. Bij petten wel, anders krijg je peten. Dat wist je als het goed is al voor "en", en dit kan je dus ook toepassen op "ist". Welkom tot het selecte clubje Neerlandici die dit weten!

Het beste antwoord

Bij klarinettist en trompettist veranderd het woord wat uitspraak betreft, als je 1 T weglaat, het wordt dan klarine(e)tist en trompe(e)tist. Terwijl er in fluitist niets aan de uitspraak veranderd als je 1 T schrijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je heldere uitleg. Het is eigenlijk heel logisch. Wat apart dat ik hier zelf niet op gekomen ben! :-)

Andere antwoorden (1)

De e in kla-ri-net(-tist) is een korte klank, net als de e in trom-pet(-tist).
De ui in fluit is een lange klank, en dan wordt de medeklinker erachter niet verdubbeld.
Het is net zoiets als:
een mat - twee matten (korte klank, dus verdubbeling medeklinker)
een maat - twee maten (lange klank, dus geen verdubbeling)
Omgekeerd weet je door de dubbele medeklinker ook dat de a in matten een korte klank heeft en de a in maten een lange klank heeft.
Geen idee hoe dat verschijnsel taalkundig heet...dat zal iemand anders je vast wel kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veranderd moet zijn verandert. Tegenwoordige tijd.