Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom schrijf je klarinettist en trompettist met 2 t's, terwijl je fluitist met 1 t schrijft?

Ik vraag me dit serieus af... Misschien is er een Neerlandicus die het antwoord weet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pet wordt petten
Fluit wordt Fluiten Maar waarom niet fluitten? Omdat dat niet nodig is. Bij petten wel, anders krijg je peten. Dat wist je als het goed is al voor "en", en dit kan je dus ook toepassen op "ist". Welkom tot het selecte clubje Neerlandici die dit weten!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij klarinettist en trompettist veranderd het woord wat uitspraak betreft, als je 1 T weglaat, het wordt dan klarine(e)tist en trompe(e)tist. Terwijl er in fluitist niets aan de uitspraak veranderd als je 1 T schrijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je heldere uitleg. Het is eigenlijk heel logisch. Wat apart dat ik hier zelf niet op gekomen ben! :-)

Andere antwoorden (1)

De e in kla-ri-net(-tist) is een korte klank, net als de e in trom-pet(-tist).
De ui in fluit is een lange klank, en dan wordt de medeklinker erachter niet verdubbeld.
Het is net zoiets als:
een mat - twee matten (korte klank, dus verdubbeling medeklinker)
een maat - twee maten (lange klank, dus geen verdubbeling)
Omgekeerd weet je door de dubbele medeklinker ook dat de a in matten een korte klank heeft en de a in maten een lange klank heeft.
Geen idee hoe dat verschijnsel taalkundig heet...dat zal iemand anders je vast wel kunnen vertellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veranderd moet zijn verandert. Tegenwoordige tijd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding