Waarom benoemt men een speciale optie vaak als exclusief, terwijl het feitelijk wel inclusief is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

omdat andere mensen het niet hebben. het gaat om de de optie die exclusief is niet het pakket wat dingen geincludeerd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

'Exclusief' heeft verschillende betekenissen:
1. anderen uitsluitend, eenzijdig
2. gewild ongewoon; ontoeschietelijk;
3. het genoemde niet inbegrepen (o.a. van fooi)
4. wat andere mogelijkheden uitsluit.
5. ongedeeld, speciaal
6. chic
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt optie A: een diner voor twee personen, voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht. Voor de prijs van € 40,00.
Je hebt optie B: diner voor twee personen. Voorgerecht: voorgerecht inclusief lekker drankje. Hoofdgerecht: hoofdgerecht inclusief muziekje aan tafel. Nagerecht: nagerecht inclusief koffie en after dinner. Voor de prijs van € 45,00.
Waar ga je voor? Ga je voor het normale diner voor twee, voor €40,00? Of voor de all-inclusive voor de prijs van €45,00?
Een kale optie is de basisprijs (€40,00). Een exclusieve optie gaat altijd uit van een kale optie en ontleent daar zijn prijs aan (€45,00). Dus als jou een exclusieve optie wordt aangeboden (de kale optie met alle toeters en bellen erbij) moet je eerst kijken naar wat de kale optie is zodat je kunt bepalen of de exclusiviteit die je geboden wordt (de toeters en bellen) voor jou waardevol is.
Natuurlijk is de speciale optie, de exclusieve optie, inclusief. Maar ten opzichte van de kale optie is het allemaal extra getoeter.
Dat is modern handelen: we bieden jou iets exclusiefs, maar eigenlijk is het niet meer dan wat we nornmaal bieden, maar dan met wat extra lucht.