Zowel in Den Haag als Rotterdam wordt geclaimd dat de term hier vandaan komt. Er zijn verschillende mythes over waar het voor staat:
- Het was een lange tijd gebruikelijk om na een dagje op stap te zijn geweest met kennissen of vrienden, deze gasten een kop koffie aan te bieden. Als dit ‘aanbieden’ gebeurde, kon je er wellicht vanuit gaan dat de dag gewaardeerd werd. Maar tegelijkertijd is de koffie een afsluiting van de dag en stond het dus voor ‘als je je koffie op heb kan je oppleuren’, dus werd het wel gezien als pleur-op-bakkie of oprot-bakkie. Zo werd het uiteindelijk: bakkie pleur.
- Tijdens het harde werken in de haven konden de arbeiders wel een ‘oppeppertje’ of ‘troost’ gebruiken. Pleuren kwam van het Franse woord ‘pleurer’, wat huilen betekent. En zo werd met een bakkie pleur, ook wel een bakkie troost genoemd, aangezien de koffie het ‘huilen’ deed vergeten. (Een bakkie pleur lijkt hiermee dus van het Rotterdamse havenbestaan afkomstig te zijn).
- In de haven legde men niet zomaar even iets neer. Nee, men ‘pleurde’ alles neer. Zo ook de koffie. De bakkies werden voor je neer’gepleurd’. Vandaar: bakkie pleur.
- Letterlijk heel de koffie is ‘gepleurd’. Vanaf de koffiebonen die geplukt werden en in kisten werden gepleurd, naar dat de kisten in wagens werden gepleurd, tot waar de koffie gemalen was en in je ‘bakkie’ werd gepleurd. Vandaar: bakkie pleur.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuk antwoord +
Pieterke
7 jaar geleden
Dat wilde ik ook zeggen: Leuk antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kleine aantekening. Ik heb neven in Den Haag en ik kom uit Rotterdam.
Mijn neven hebben mij geleerd wat een bakkie pleur is.
I rest my case... Het is een Haagse uitdrukking.