Schrijf tosti apparaat met of zonder koppelteken tussen de woorden?

Volgens mij schrijf tostiapparaat zo. Omdat de i-a niet kunnen botsen. Of doe ik het verkeerd?

Toegevoegd na 11 minuten:
En het woord diepzee onderzoek

Toegevoegd na 11 minuten:
En het woord diepzee onderzoek

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
5.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is geen sprake van klinkerbotsing bij de combinaties ao, ea, eo, ia, io, iu, oa, ua, ue en uo, Dus gewoon diepzeeonderzoek. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/klinkerbotsing
Antoni
7 jaar geleden
@Gamebeer, met een spatie tussen de verschillende delen van de samengestelde woorden zijn de door jou genoemde woorden in ieder geval sowieso niet correct gespeld.

Antwoorden (2)

Gewoon aan elkaar, zonder koppelteken.
Er is namelijk geen sprake van een klinkerbotsing
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt en diepzee onderzoek
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens doet Onze Taal niet zo heel moeilijk over het gebruik van het koppelteken. Tosti-apparaat mág! (Maar van het Groene Boekje, een rampzalig geval, mag het niét, dus een spellingchecker struikelt erover.)
Computoon
7 jaar geleden
En aangezien het Groene Boekje de baas is over de spelling (althans over de spelling die op scholen moet worden onderwezen en door de overheid moet worden gehanteerd) is het Groene Boekje leidend.
Computoon
7 jaar geleden
Diepzeeonderzoek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Computoon
Je hebt helaas gelijk, maar het Groene Boekje is er de oorzaak van dat zelfs getrainde spellingexperts in Het Groot Dictee talloze fouten maken. En dat "gewone" Nederlanders dus maar wat aanklooien.
Het mag zonder koppelteken worden geschreven. Maar het is niet verboden om voor de duidelijkheid er toch een te plaatsen. Ook al is er geen klinkerbotsing, een streepje maakt het woord toch duidelijker. Wie hier voor de leesbaarheid liever een streepje zet, mag dat gerust doen: politie-auto, privacy-instelling, ski-uitrusting.
Amadea