Kun je in het Duits ook gewoon gebruik maken van de genitief 's' bij eigennamen, plaatsnamen enz.?

Bijv. dit is Loesje's neus das ist Loesjes Nase

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Cryofiel
7 jaar geleden
Loesje's neus is fout. Het moet zijn: Loesjes neus. Net als Piets huis, en dus niet Piet's huis. Die apostrof komt uit het Engels. In het Nederlands hoort hij niet - behalve in specifieke gevallen, zoals Mario's huis of Harry's huis. Of ja, en dan natuurlijk Frits' huis, waar de apostrof wordt toegevoegd aan de naam zonder dat er nog een s volgt.

Het beste antwoord

Ja, dat kan - bijna net zoals in het Nederlands. Dus gewoon de -s aan het woord vastplakken, zonder apostrof.

In het Nederlands zeg je: dit is Loesjes neus. In het Duits wordt dat: das ist Loesjes Nase.

Bij plaatsnamen ligt het wat anders. Daar zeggen wij: dat is Amsterdams bier. In het Duits zou dat zijn: das ist Berliner Bier.

Die laatste versie kennen wij trouwens ook: wij zeggen niet: dat is Edamse kaas (hoewel dat in principe wel zou kunnen), maar in plaats daarvan: dat is Edammer kaas.

Cryofiel