Is Shetlands een taal?

Is het een taal of een dialect van het Engels of Schots? Waarin verschilt het van het Engels/Schots?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Antwoorden (2)

Het hedendaagse Shetlands — dat wil zeggen: het Engelse dialect van de Shetlandeilanden — bezit naar schatting ongeveer 2000 woorden die van Scandinavische oorsprong zijn.
fremar
7 jaar geleden
Nee, het is geen taal maar wel een dialect. Ongeveer 2000 woorden daarin zijn van Scandinavische oorsprong. Die zijn overgebleven uit de tijd dat er Norn werd gesproken, een Noors dialect dat in de achttiende eeuw is uitgestorven.

Eigenlijk zijn er op de Shetland eilanden twee dialecten: Shetlands en Orcadian. Die hebben elk geheel verschillende intonatiepatronen. Het Orcadian is gebaseerd op het Engels en klinkt zangerig door vermoedelijk keltische invloed, en het Shetlands is gebaseerd op het Schotse Engels en klinkt veel monotoner.
Amadea