Wat is het meest gebruikte stopwoordje in Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Het beste antwoord

Het zou zo maar kunnen dat de voorbeelden op Wikipedia toch wel de meest gebruikte in ons land zijn:

*het in het Nederlands veelvuldig gebruikte dus, waar van een gevolgtrekking juist helemaal geen sprake is — dus is dan een nietszeggend stopwoord
*de zinsafsluiting "of zo", die aan de betekenis uiteraard niets toevoegt, maar wel het aantal woorden vergroot; betekenisverdunning dus, maar ook vervaging, omdat de spreker zijn eigen uiting op losse schroeven stelt
*het veelvuldig gebruik van you know in het Engels; dit wordt vooral toegepast door niet-moedertaalsprekers, die aldus de gelegenheid krijgen hun aarzeling of hun zoeken naar het juiste woord te maskeren.
*Een recent voorbeeld dat in het Nederlands ingang heeft gevonden, is het gebruik van het woord "Ja", vaak als geheel nieuwe zin die op de eigenlijke taaluiting volgt. Klaarblijkelijk gaat het hier om opvullen van een stilte, gecombineerd met zelfbevestiging.

Klik op de link voor meer voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Uhhhhhh......

Toegevoegd na 22 minuten:
is vaak populair bij politici
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat? (en 3 seconde later weet je wat de ander zei. althans dat heb ik vaak.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon
maar ehh..
[hoewel die niet het méést gebruikt worden denk ik]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he?

Voorbeelden:

- Dat is echt zo "he?"
- Zij was als eerste "he?"

Het word heel veel gebruikt aan het einde van een zin als het een vraag is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh... Met name... dus... euh, als het ware... euh... zeg maar... Euh... in feite... euh...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kut (sorry maar het is zo)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sapperdeflap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weetje..
zegmaar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn allemaal jullie persoonlijke stopwoorden, en er wordt toch echt gevraagd naar het meeste gebruikte stopwoord in Nederland.
Of zijn dat ze volgens jullie? En is dat maar een wilde gok of zijn dat feiten?

Ik denk dat niemand van ons dat weet. Volgens mij ook niet interessant genoeg om er onderzoek naar te (laten) doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij wijze van,
Bizar
Nou ja,
oké
boeiend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus
dus eh........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou eh...
Shit
Fuck

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh jé

Er waren er al een paar van genoemd.

balen
oops
niet dan?

Toegevoegd na 4 minuten:
asjemenou
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeieeeeeeeeeeeeeeeeeee