Hoe antwoord je op een negatieve zin?

Een vb: iemand vraagt je gaat niet mee naar de cinema? zeg je dan "Nee" als je niet meegaat, of bevestig je de vraag door "Ja" te zeggen als je niet meegaat.
Gewoon een kwestie van juist taalgebruik ik zou het graag weten, want we hebben hier uren discussies over thuis.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel als je enkel ja of nee mag zeggen!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je een negatieve vraag positief beantwoord ben je het er mee eens, bevestig je het. Als voorbeeld: Vind je dat niet lekker? Je antwoord dan 'Ja', als je het niet lekker vind en 'nee' als je het wel lekker vind. In jouw voorbeeld antwoord je dus met 'ja' als je niet mee wilt gaan. Ook altijd leuk: Iemand vraagt: Vind je dat leuk of niet? Je kan hier altijd met 'Ja' antwoorden, of je nu leuk vind of niet leuk vind. Dit is een zogenaamde dubbele vraag. Met alleen antwoorden met 'Ja' weet de vraagsteller nog steeds niks en zal hij/zij de vraag anders moeten stellen. Heerlijk om met taal te spelen ;-)

Bij nee zeg je nee nee dus ja, als je ja zegt zeg je: ja, ik ga niet mee naar de cinema dus dat betekent dat je niet meegaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100