Hoe antwoord je op een negatieve zin?

Een vb: iemand vraagt je gaat niet mee naar de cinema? zeg je dan "Nee" als je niet meegaat, of bevestig je de vraag door "Ja" te zeggen als je niet meegaat.
Gewoon een kwestie van juist taalgebruik ik zou het graag weten, want we hebben hier uren discussies over thuis.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel als je enkel ja of nee mag zeggen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.1K

Het beste antwoord

Als je een negatieve vraag positief beantwoord ben je het er mee eens, bevestig je het.
Als voorbeeld:
Vind je dat niet lekker?
Je antwoord dan 'Ja', als je het niet lekker vind en 'nee' als je het wel lekker vind.

In jouw voorbeeld antwoord je dus met 'ja' als je niet mee wilt gaan.

Ook altijd leuk:
Iemand vraagt: Vind je dat leuk of niet?
Je kan hier altijd met 'Ja' antwoorden, of je nu leuk vind of niet leuk vind. Dit is een zogenaamde dubbele vraag. Met alleen antwoorden met 'Ja' weet de vraagsteller nog steeds niks en zal hij/zij de vraag anders moeten stellen.
Heerlijk om met taal te spelen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zoiets als: Ik ga we/niet mee naar de cinema.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij nee zeg je nee nee dus ja, als je ja zegt zeg je: ja, ik ga niet mee naar de cinema dus dat betekent dat je niet meegaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zeg je,: Ja je hebt gelijk/dat heb je goed geraden/goed begrepen, ik ga niet mee.
Dus door ja te zeggen, bevestig je het vermoeden/idee van de vraagsteller. niet de vraag
12 jaar geleden
Het is ook een kwestie van intonatiegebruik, dat soort vragen zit nu eenmaal in ons taalgebruik gegrifd, en daarmee is het ook vernageld, want sommige weet het niet op de juiste toon te brengen. Het moet namelijk belangstellend gevraagd worden. Uit hoop of uit vrees gevraagd worden. Over internet klopt de vraag niet, misschien zouden er emoticons gebruikt kunnen worden, maar dat helpt nooit, als je enkel ja of nee moet antwoorden Het is een observatie vraag, die tijdens een observatie van personen onderling elkaar kunnen zien, en zo gevraagd wordt, want het is een vraag waar iets mee bedoeld wordt. Een nee of een ja moeten namelijk de lichaamshouding erbij tonen, anders weet je niet wat er mee bedoeld wordt.

Voor de rest is het een grammaticale blunder, en het lijkt op een contradictio in terminis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je niet mee naar de cinema? Dan zeg ik altijd: ja..... ik ga niet mee naar de cinema.
Dan krijg je soms vreemde gezichten, maar dat hoort erbij :)
12 jaar geleden
Vaak wordt een negatieve vraagstelling gebruikt als al min of meer bekend is wat het antwoord zal zijn. De vraagsteller vraagt voor de zekerheid om een definitieve bevestiging.

Bij: "je gaat niet mee naar de cinema?" heeft degene aan wie de vraag wordt gesteld al laten weten niet mee te zullen gaan, maar vraagt de vraagsteller bevestiging.

Bij: "je lust geen pannenkoeken?", is al bekend dat je ze niet lust, maar wordt het voor de zekerheid nog maar even gevraagd.

In dat geval kun je het beste antwoorden. Ja. dat klopt.
Evt KUN je er ter verduidelijking aan toevoegen: Ik ga niet mee of nee, die lust ik niet.