Is er een verschil tussen een 'plant' en een 'factory'?

Beide woorden betekenen fabriek in het engels. Maar wordt er ook een onderscheid tussen gemaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.9K
Antoni
11 jaar geleden
Ik dacht altijd dat 'plant' een fabrieksterrein was (dus alles binnen de hekken van één bedrijf), en 'factory' een of meer fabrieksgebouwen betekende. De gegeven antwoorden lijken mij tegen te spreken.

Het beste antwoord

Ja, dat is er waarbij voor het gemak plant meerdere betekenissen heeft.

Factory:
Het gebouw of een groep van gebouwen waar goederen door machines gemaakt of geassembleerd worden.

Plant:
1) Een plaats waar een productie- of fabricageproces plaats vindt
2) Machines die gebruikt worden in een productie- of fabricageproces.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, klopt. Even een voorbeeld van 2): bij nadering van bouwterreinen zie je vaak waarschuwingsborden op de weg 'heavy plant crossing'. Plus voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Engelsen maken meestal wel het onderscheid, waarbij een 'plant' veelal een bedrijf in de procesindustrie is (raffinaderij, centrale, enz.).
Amerikanen gebruiken veel algemener het woord 'plant', ook voor fabrieken waar producten/goederen gemaakt worden.

Andere antwoorden (5)

Plant worden producten verwerkt raffinaderij en zo en factory maakt echt dingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het zelfde in de meeste gevalllen maar vaak word ook bedoelt: different plants within a factory, dus een afdeling binnen een fabriek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een 'plant' wordt meestal gebruikt voor een nederzetting die energie produceert. een 'factory' maakt echt voorwerpen die je vast kan pakken. Een plant is ook meestal gericht op het produceren van 1 soort product.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met plant word veelal power-plant bedoeld. Een energiecentrale. In Nederland noemen we dat (ook wel) Nutsbedrijven. Deze voorzien voor ons in allerlei behoeften die een huishouden nodig heeft. Een factory, fabriek maakt industriele of consumenten producten. Of onderdelen daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat de woorden betekenen is een beetje afhankelijk van wie ze in de mond neemt. 'Plant' is natuurlijk gewoon 'plant'. In, in eerste instantie vooral Amerikaanse, industriële kringen gaat het om een vestiging van een samenstel van installaties waar een bepaald product wordt gemaakt. Je moet dan vooral denken aan chemische installaties, die bestaan uit een groot aantal (op het oog) losse onderdelen. In het Nederlands zeg je dan fabriek of installatie: bijvoorbeeld etheenfabriek. 'Factory' is in feite een wat ouderwets woord dat past bij het ouderwetse gebouw met de rokende schoorsteen. Tegenwoordig wordt het woord 'plant' echter ook steeds vaker gebruik voor die ouderwetse fabriek.