Het woord 'tafelaardappel' vind ik zo vreemd. Waar komt het vandaan ~ bestaat er ook een vloeraardappel?

"Tafelaardappel" ... de eerste keer dat ik dit woord las , was op de plastic verpakking van 5 kilo aardappelen die verkocht werden bij Bas vd Heijden (nu Dirk vd Broek/supermarkt). Ik schoot in de lach en vond het ook raar... Nu vraag ik me af bestaat er dan misschien ook een vloeraardappel? (Ik ken wel een 'vloerbrood') Waar komt deze naam vandaan, waarom wordt dit zo gezegd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ken wel pootaardappel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Info:
http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/vegetarisch-veganistisch/vraag/63744/verschil-tussen-gewone-tafelaardappelen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een naam die idd meer zin heeft in de aardappelindustrie, maar weinig nut in de supermarkt/consumentkant, waar elke aardappel een tafelaardappel zal zijn. Je ziet de term dus vaker in agrarische media:
http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10829421/Tafelaardappelen-Agrico-tussen-18-25-en-27-75-euro http://www.dbnl.org/arch/vuys008prac01_01/pag/vuys008prac01_01.pdf "Tafelaardappels moeten eenen goeden smafj.F. hebben en redelijk veel zetmeel bevatten.
Voederaardappels moeten groote opbrengsten geven en tevens vèel zetmeelen eiwitstoffen inhouden. Deze voorde nijverheid geschikt moeten veel opbrengen en vooral rijk zijn aan zetmeel. '
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.warenkennis.nl/aardappelen/rassen.htm Echt een industriebenaming die blijkbaar doorgesijpeld is in de consumentenmarkt.

Antwoorden (4)

Een tafelaardappel wordt op tafel gezet, is dus geschikt voor consumptie.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een pootaardappel die bewaard wordt om het volgende jaar opnieuw gepoot te worden.
SimonV
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
(de pooaardappel is ook geschikt voor consumptie).
SimonV
7 jaar geleden
Ik zou ze niet eten: soms worden pootaardappelen voorzien van een giftig schimmeldodend middel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie
als ze worden behandeld tegen ziektes doen ze dit pas hij het poten van de aardappels, zodat ze altijd de mogelijkheid hebben om ze alsnog als veevoer af te zetten.
Tegenwoordig is ook het kiemremmingsmiddel een natuurlijk middel..
Dit zorgt ervoor dat als ze als pootmateriaal niet verkocht worden, altijd nog een opbrengst als veevoer generen
Behalve de tafelaardappel (voor menselijke consumptie)en de pootaardappel (voor het telen van aardappelen) heb je ook nog de voederaardappel (voor veevoer) en de industrie-aardappel (voor de fabrieksverwerking tot aardappelmeel, lijmproducten en nog veel meer).
7 jaar geleden
Waar komt het vandaan?
De term komt uit de agrarische industrie, daar is de term niet zo gek om gelijk verschil te kunnen maken tussen aardappelen die verwerkt worden voor andere doeleinden en aardappelen die voor de consument bedoelt zijn om te koken/bakken.

Bestaat er ook een vloeraardappel?
Nee.

"Het woord 'tafelaardappel' vind ik zo vreemd."
In de consumentenhandel is dat ook wat vreemd, elke aardappel daar is een tafelaardappel. Als de mediamarkt morgen alle elektronica als consumentenelektronica gaat bestempelen dan is dat ook vreemd en onnodig, hoewel de term wel gangbaar is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Consumentenelektronica
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is waarschijnlijk een krom verzinsel van de branche zelf.
Je ziet ook dikwijls frietaardappel staan, dat is niet zo raar.
Misschien is daarnaast 'kookaardappel' beter.
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Om het verschil tussen een frietaardappel en een kookaardappel aan te duiden, worden de woorden "vastkokend" (voor een frietaardappel, die dus niet makkelijk uit elkaar valt) en "bloemig" (voor een kookaardappel, die je na het koken (dus) makkelijk kan prakken) gebruikt.