Het woord 'tafelaardappel' vind ik zo vreemd. Waar komt het vandaan ~ bestaat er ook een vloeraardappel?

"Tafelaardappel" ... de eerste keer dat ik dit woord las , was op de plastic verpakking van 5 kilo aardappelen die verkocht werden bij Bas vd Heijden (nu Dirk vd Broek/supermarkt). Ik schoot in de lach en vond het ook raar... Nu vraag ik me af bestaat er dan misschien ook een vloeraardappel? (Ik ken wel een 'vloerbrood') Waar komt deze naam vandaan, waarom wordt dit zo gezegd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een tafelaardappel wordt op tafel gezet, is dus geschikt voor consumptie. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een pootaardappel die bewaard wordt om het volgende jaar opnieuw gepoot te worden.

Behalve de tafelaardappel (voor menselijke consumptie)en de pootaardappel (voor het telen van aardappelen) heb je ook nog de voederaardappel (voor veevoer) en de industrie-aardappel (voor de fabrieksverwerking tot aardappelmeel, lijmproducten en nog veel meer).

Waar komt het vandaan? De term komt uit de agrarische industrie, daar is de term niet zo gek om gelijk verschil te kunnen maken tussen aardappelen die verwerkt worden voor andere doeleinden en aardappelen die voor de consument bedoelt zijn om te koken/bakken. Bestaat er ook een vloeraardappel? Nee. "Het woord 'tafelaardappel' vind ik zo vreemd." In de consumentenhandel is dat ook wat vreemd, elke aardappel daar is een tafelaardappel. Als de mediamarkt morgen alle elektronica als consumentenelektronica gaat bestempelen dan is dat ook vreemd en onnodig, hoewel de term wel gangbaar is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Consumentenelektronica

Het is waarschijnlijk een krom verzinsel van de branche zelf. Je ziet ook dikwijls frietaardappel staan, dat is niet zo raar. Misschien is daarnaast 'kookaardappel' beter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100