Hoe noem je woorden waarbij de klemtoon niet steeds op de zelfde lettergreep ligt?

Bijvoorbeeld: HE-lemaal hele-MAAL

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=RVuE8c4HQts
AWM
13 jaar geleden
Hij is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, hoe verzin je het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HeHEhe, gewelDIG, moet je eens zelf probeREN om alLe klemTONEN VERkeerd te zegGEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gekKE is dat het zo veel moeiLIJker te VERstaan is!

Het beste antwoord

Daar is geen speciaal woord voor, althans niet voor dat soort woorden, omdat in het Nederlands, in tegenstelling tot veel andere talen (al is het ook een overeenkomst met veel talen) de klemtoon met name relevant is voor de uitspraak / betekenis van de hele ZIN, en niet zozeer van het wóórd. Tenzij het natuurlijk weer een woord betreft dat afhankelijk van de klemtoon een andere betekenis krijgt (voorkOmen / VOORkomen - overDRIJven / Overdrijven). Vaak zweeft de klemtoon ook binnen een zin.
Ik heb die jas niet aan gehad, bijvoorbeeld, kan, afhankelijk van de klemtoon betekenen :
-dat een ander die jas aan heeft gehad
- dat ik hem echt niet gedragen heb
- dat ik een andere jas droeg
- dat ik een ander kledingstuk droeg, of in elk geval niet die jas
- dat ik hem, wederom, echt NIET gedragen heb
affijn, you het the point. We kunnen op zo ongeveer elk woord de klemtoon leggen en daardoor de betekenis van dehele zin veranderen.

En dat is wat er gebeurt met een woord als 'helemaal'.
Er is hier HElemaal niks gebeurd versus er is hier heleMAAL niks gebeurd.

Voor dergelijke woorden is dus geen aparte benaming, want eigenlijk kan het met ELK woord met meerdere 'hoofd-lettergrepen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat er dan sprake is van polysemie.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Polynesië?
AWM
13 jaar geleden
Ook!
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk dat polysemie iets anders is, als ik de Bron lees.
AWM
13 jaar geleden
Dat maakt niet uit, het klinkt ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets anders dan polysacharide?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik denk het ook Cryofiel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik dacht bij polysemie meteen aan veelzadigheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt gek genoeg voor minimaal 3 mensen ingewikkeld genoeg om geloofwaardig te zijn. Maar polysemie is meer een soort homoniem met sterk verwante termen (zoals het woord 'steen' afhankelijk van de context totaal verschillende betekenissen kan hebben, de niet zoals arm=geen geld / lichaamsdeel, wat een 'normaal' homoniem is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was een van die mensen, ik voel me natuurlijk bekocht nu.
Nee, daar is geen speciaal stijlwoord voor.
Maar wel interessant:

De plaats van de klemtoon is in het Nederlands ten dele onvoorspelbaar. De woorden Panama, pyjama en chocola hebben een sterk vergelijkbare lettergreepstructuur, maar de klemtoon ligt in deze woorden op steeds een andere lettergreep.
Dat betekent dat voor ieder woord apart onthouden moet worden waar de klemtoon ligt. Ook verschilt de klemtoon voor hetzelfde woord vaak per streek. Bovendien kan in sommige gevallen betekenisverschil worden uitgedrukt door klemtoon, bijvoorbeeld in het verschil tussen 'over'drijven en over'drijven', of tussen 'voor'komen en voor'komen'.