Schrijf je bezittelijke vormen van namen eindigend op een klinker met of zonder apostrof?

om even een voorbeeld te noemen: Kennedy
Is het nu Kennedys speech of Kennedy's speech?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Je gebruikt hier inderdaad de apostrof, omdat anders onduidelijk is dat het om het bezittelijk voornaamwoord van iemand gaat. Dus Kennedy’s speech en Amadea's antwoord.

Toegevoegd na 7 minuten:
Want de s zou anders de uitspraak van de voorafgaande klank veranderen. En dat is het geval wanneer de laatste lettergreep op één enkele a, i, o, u of y eindigt, of op een enkele e die als [ee] klinkt.
Na een dubbele klinker of een tweeklank komt geen apostrof.
Na een naam die op een hoorbare sisklank eindigt, komt wel een apostrof maar geen extra s (Bas' vraag).
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Let wel dat dit niet opgaat als de naam eindigt met een klinker die accent aigu heeft (dus é). Het is dus Beyoncés agenda. Voor de leesbaarheid schrijven veel mensen dit ook met een apostrof, maar dat is dus niet de officiële spelwijze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens is de reden dat een apostrof wordt gebruikt de klankverandering die anders zou optreden. Bij de schrijfwijze Amadeas antwoord zou de laatste -a veranderen naar de a zoals in appel.
Amadea
7 jaar geleden
Dat had ik toch al geschreven in de aanvulling op mijn antwoord, pieter1986?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt