Hoe en wanneer zijn de namen van kleuren in onze wereld ontstaan?

Wie is er begonnen met de kleuren namen te geven?
En waarom lijken de namen van kleuren in alle talen dikwijls op elkaar.

7 jaar geleden
in: Taal
7.2K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik zou gokken dat dat in de prehistorie al gebeurd is, omdat kleuren een dagelijks onderdeel van ons leven zijn, kleuronderscheid belangrijk kan zijn om te overleven, en taal ook in prehistorische tijden ontstaan is (je moet immers eerst taal hebben voor je iets op kunt schrijven).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat heeft "iets op kunnen schrijven" er mee te maken?
kierkegaard47
7 jaar geleden
Op zich niets, alleen als argument dat taal per definitie een prehistorische ontwikkeling is -- en dus hoogstwaarschijnlijk het benoemen van kleuren ook.
kierkegaard47
7 jaar geleden
(vanuit de gedachte dat men traditioneel de geschiedenis liet beginnen bij de ontwikkeling van het schrift, hoewel die opvatting intussen vermoedelijk achterhaald is). Hoe dan ook, het punt dat ik wilde maken is dat het hoogswaarschijnlijk zo ver in het verleden ligt dat er geen bronnen zullen zijn die ons kunnen vertellen "wie" er begonnen is de kleuren namen te geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat "op elkaar lijken" van de namen van kleuren valt erg tegen en gaat alleen op voor aan elkaar verwante talen. Maar of "groen" in het Fins, Swahili en Japans erg op elkaar lijken waag ik te betwijfelen. (Maar ik heb het niet opgezocht.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zwart/black/noir, lijken niet op elkaar
geel/jaune
bruin/marron
wit/blanc

Antwoorden (2)

In het Nederlands kennen we slechts negen "zuivere" kleurennamen: rood, geel, groen, blauw, paars, bruin, zwart, grijs, wit. Soms worden zwart, grijs en wit niet tot de kleuren gerekend, maar dat is een onderscheid van natuurkundig-fysiologische aard. Taalkundig vormen deze negen benamingen één klasse van woorden. Die klasse bestaat in veel talen en de benamingen volgen de regels voor de afstamming van talen. Verwante talen hebben gelijkende woorden voor dezelfde kleur. Dat woorden (niet alleen kleuren) in verwante talen gelijkenis vertonen wordt veelal verklaard door een geconstrueerde "oer-taal" te veronderstellen, waarin het betreffende woord in de oorspronkelijke "grondvorm" voorkomt. De negen zuivere kleurwoorden in het Nederlands zijn allemaal terug te voeren tot een grondvorm in het PIE (proto-indo-europees).
Daartegenover staat een veel grotere klasse van kleurbenamingen die verwijzen naar iets dat die kleur heeft. Veel van die benamingen zijn uit het Frans afkomstig. Denk aan rose (bloem), oranje (vrucht), violet (bloem), purper (schelp), turkoois (mineraal). Ik denk dat er met enige moeite wel duizend van dat soort kleurennamen te vinden zijn. Dat die veelal uit het Frans afkomstig zijn komt, doordat Frankrijk lange tijd toonaangevend is geweest in de mode, waardoor de Franse benamingen in veel andere talen terechtgekomen zijn. Ook in talen die helemaal niet met het Frans of het Nederlands verwant zijn. En dat verklaart meteen waarom veel kleurennamen een internationaal karakter hebben en in veel talen bekend zijn.
7 jaar geleden
De reden dat de woorden voor kleuren op elkaar lijken (in ieder geval wat betreft de meeste Europese talen) is dat de talen verwant zijn. Een aantal woorden voor kleuren vallen in de Swadesh-lijst, een lijst met basiswoorden in bijna alle talen. Die woorden veranderen weinig en langzaam, en daardoor kun je de verwantschap nog duidelijk zien (zie de Google Books link).
Je andere vraag, waar de woorden vandaan komen, is erg interessant. Het lijkt erop dat in de vroegste fase de woorden iets tastbaars waren. Guy Deutscher zegt in zijn geweldige boek het volgende. In Semitische talen is rood 'adam', dat komt van 'dam', wat 'bloed' betekent. Ook het woord 'groen' komt in veel talen van een woord dat 'gras' of 'plant' betekende. Dus eerst zei je "De jurk is bloed", en vervolgens veranderde die betekenis.