Volgens mij denken we allemaal in onze moedertaal. In welke taal/ of hoe denkt iemand dan als hij/zij doof geboren is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de hand ligt gebarentaal :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook van mij een goeie vraag plus. ik keek raar op m'n neus toen ik na mn eerste spontane reactie even aan het googlen sloeg. ik heb er dus weer wat bij geleerd, waarvoor dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje, ik lees de toevoeging van je antwoord Gee... Had ik met mijn reactie dus gewoon een goed antwoord gegeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet altijd in mijn moedertaal. Toen ik een paar maanden in het buitenland woonde en daar met iedereen Engels sprak, dacht en droomde ik in het Engels. En toen ik weer terug was, heeft het een paar weken geduurd voor ik weer helemaal in het Nederlands dacht en droomde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yup C4th. Ik was echt verbaasd toen ik dat artikel las. Eigenlijk was ik op zoek naar een artikel om mijn stelling te onderbouwen.. maar vond dus het tegenovergestelde.. Maar achteraf gezien... wij vormen woorden met onze mond/ lippen. Een dove middels gebaren. Wij denken en zeggen een woord.. zij denken en beelden een woord uit.
vertalen in en naar beelden dus.
Hoe bedrevener in gebarentaal hoe groter de kans dat men ook denkt in gebaren blijkbaar. Boeiend..!

Het beste antwoord

iemand die doof geboren is kan nog steeds in zijn eigen taal lezen... dus ook denken.

Toegevoegd na 36 minuten:
goh... het ligt toch minder simpel dan ik dacht:

ik vond dit verslag van een gebarentaaldocent:

Ik heb een mini-onderzoekje gehouden onder een aantal
dove collega`s van het Koninklijk Instituut voor Doven H.D. Guyot in Haren.
Het blijkt dat ze op verschillende manieren denken. De meesten geven aan dat ze zichzelf voelen gebaren in hun hoofd, zoals horende mensen zichzelf `horen` praten.

Hardop denken komt ook regelmatig voor, dan gebaar je dus in jezelf. Ook in hun slaap blijken dove mensen zichtbaar te gebaren; dit komt zelfs bij dove peutertjes al voor.

Doven gebruiken dus wel degelijk een taal als ze denken, namelijk hun moedertaal: de Nederlandse Gebarentaal. Een paar mensen geven aan soms ook woorden voor zich te zien.
Zij denken dus af en toe in geschreven Nederlands. Daarnaast zien doven vaak beelden, situaties en personen voor zich als ze aan iets denken.

Zo geeft een dove vrouw aan dat ze, denkend aan iets uit het verleden, bewegende beelden ziet, terwijl ze, als ze bedenkt wat ze binnenkort gaat doen, stilstaande beelden ziet of zelfs alleen een bepaalde kleur, bijvoorbeeld blauw als ze denkt aan een ruimte met blauwe vloerbedekking.

Een ander zegt juist in bewegende beelden te denken, bijvoorbeeld aan een trouwerij die volgende week zal plaatsvinden.

Deze beelden zijn dan gebaseerd op eerdere ervaringen. Kortom, doven denken op verschillende manieren, via taal en via beelden, maar altijd visueel.

Marleen Betten, orthopedagoog en gebarentaaldocent, Groningen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk niet altijd in mijn moedertaal, als ik bijv. een engels boek lees (of audioboek luister) denk ik vaak in het engels.

Ik denk dat het voor doven hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt van je opvoeding, onderwijs, leefsituatie en of je wel/niet CI ( cocheaire implantaat)draagt. Mr meest doven denken altijd visiueel.
Ikzelf Ben Ik ook doof en draag elke dag CI. Meestal denk ik in gebarentaal, mr kan net zo goed in gesproken taal denken. Dat komt vaker voor wanneer in me in 'horende' wereld bevind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leerzaam maar wel logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je met dat implantaat dan wel iets horen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, met dat implantaat kan ik heel veel mee horen. maar dat geldt niet voor iedere dove. het hangt ervan af of het wel bij je pakt.