Waardoor wordt een zowel het deel van het oog als een jongeling 'pupil' genoemd?

Zowel de opening van het midden van de iris in het oog wordt een pupil genoemd maar ook iemand die nog iets moet leren een leerling.

Dus kort gezegd, wat hebben een leerling als een opening met elkaar gemeen? Of is er een heel andere bron van ontstaan?

8 jaar geleden
in: Taal
1.2K
tinus1969
8 jaar geleden
https://en.wiktionary.org/wiki/pupil#Etymology_2 Twee seconden googelen (pupil etymology)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/samenleving/vraag/10969/dingen-dezelfde-naam-lijken-verste

Antwoorden (2)

Uit van Dale: de betekenisovergang van ‘kind, pop’ naar ‘oogappel’ is verklaarbaar uit de weerspiegeling in de iris als men iem. van dichtbij in de ogen ziet, vgl.: de poppetjes van zijn ogen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals tinus1969 al zei komt is het woord 'pupil' afgeleid van 'pupilla'. Na iets verder te zoeken in een woordenboek denk ik te weten waarom 'pupil' twee betekenissen heeft.

'Pupilla' betekent zowel 'leerling'/'kind' als 'pupil' als deel van een oog. Ook is de betekenis van 'pupilla' als oogdeel postklassiek (dus ontstaan tussen 100 en 900 n. Chr., na klassiek Latijn) en vooral voorkomt in Latijnse poëzie. De betekenis als oogdeel is dus in ieder geval afgeleid van 'leerling'/'kind' en waarschijnlijk voor het eerst gebruikt als metafoor.

Mijn eigen interpretatie is dat de pupil kan worden opgevat als een klein oog binnen een oog, net als een kind ('pupilla') in de buik van de moeder.

Toegevoegd na 1 minuut:
*komt vooral voor