Is een hoofdzin met een beknopte bijzin een enkelvoudige of een samengestelde zin?

Ik zit nu in een tweestrijd, want
1) het is enkelvoudig, want er zit maar 1 persoonsvorm in (in de hoofdzin).
2) het is samengesteld, want er zit een bijzin in. Dit is weliswaar de beknopte bijzin.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (1)

Enkelvoudig, omdat er maar 1 pv on zit.

Bij een "gewone" bijzin is wel sprake van een samengestelde zin: "Hij zei, dat hij vanmiddag ging tennissen."
Computoon