Welke zin is goed: Goes he to school by bus of does he to school by bus ???

Ik doe namelijk havo en ben echt heel erg slecht in Engels en morgen heb ik een elangrijk tentamen dus ik wou dat even weten en kan je ook uitleggen waarom

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

In het Engels vorm je meestal een vraagzin door ‘to do’ te gebruiken, tenzij je een vraagzin hebt waarbij je vraagt of iets iets is, dan gebruik je ‘to be’.
(Dit geldt alleen voor de present/past simple/continuous!)

+ persoonlijk voornaamwoord + werkwoord + overig
(Voorbeeld: Do + you + go + to school by bus?)

Wat voorbeelden met het werkwoord ‘to do’:
"DO you LIVE in Holland?" (= WOON je in Holland?)
"DID you LIVE in Holland?" (= WOONDE je in Holland?)
"DO we HAVE an apple?" (= HEBBEN we een appel?)
"DID we HAVE an apple?" (= HADDEN we een appel?)

Wat voorbeelden met het werkword ‘to be’:
"ARE you a child?" (= BEN jij een kind?)
"WERE you a child?" (= WAS jij een kind?)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Does he go to school by bus?

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn maar enkele Engelse werkwoorden waarbij je een vragende zin kunt maken met het werkwoord zelf. Zie die gevallen hieronder. In alle andere gevallen moet je een vorm van "to do" gebruiken.

Om van buiten te leren:
am/is/are
was/were

can/could

will/would

must

Toegevoegd na 14 minuten:
Een bijzonder geval zijn de vormen van "to have" als je een vragende zin wil maken. Je begint met een vorm van 'to do' als de vorm van 'to have' bezit aanduidt, anders niet. (Do you have a sister?) In combinatie met 'got' kun je echter met 'have' beginnen. ('Have you got a sister?')
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
shall/should is er nog zo een in dat rijtje.
Ze zijn beiden incorrect. Als je een vraag stelt in het Engels gebruik je 'Do + I/you/we/they' of 'Does + he/she/it'. Het moet dus zijn: 'Does he go to school by bus?'.

Toegevoegd na 1 minuut:
In sommige gevallen gebruik je niet het werkwoord 'to do' zoals bij 'to be'.