hoe kan ik de Engelse "r" uitspreken?

Ik kan de Engelse "r" niet uitspreken, bij mij klinkt het meer als een "w". Veel mensen verstaan me hierdoor niet goed als ik Engels spreek en als ik de "r" als in het Nederlands uitspreek klinkt het heel erg vreemd. Hierdoor haal ik ook lage cijfers voor mijn Engels mondeling op school (Want mijn docente wil maar niet begrijpen dat ik de "r" in het Engels gewoon niet KAN uitspreken) terwijl mijn Engels verders wel heel goed is, dus ik vind het ontzettend irritant. Ik heb op heel het internet niets hierover gevonden en wat ik eraan kan doen, misschien weten jullie een oplossing?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
9.2K
Amadea
8 jaar geleden
Naar een logopedist gaan.
Erna55
8 jaar geleden
Kijk hier eens even. : http://cpd.learningnetworks.org/en/web/klink-jij-engels/de-engelse-r
Rieneke1
8 jaar geleden
Erna +

Antwoorden (4)

De Engelse "r " in een woord spreek je hetzelfde uit als de Nederlandse. Voor zover mij bekend klinkt de "r" in street hetzelfde als de "r" in straat. En dat klinkt beter als stweet.......
8 jaar geleden
Tja, dit is gewoon een simpele kwestie van leren en uitproberen!

Eigenlijk is het heel simpel: denk eens aan die stereotiepe piraten. Die maken naar mijn zeggen ook van die 'Engelse R' geluiden: "Arrrrrrrrr!".

Dus, probeer eens op je gemak, helemaal in je eentje, héél overdreven een piraat na te doen. Probeer alle klanken uit: beweeg je mond goed en articuleer, net zolang totdat het lukt. Je zult horen dat je het tr pakken krijgt. Bij mij werkte dat ook vroeger!

Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op zich is het leren van een taal niet moeilijk, als je er de tijd en gelegenheid en niet te vergeten het geld voor hebt.

Wat je zou kunnen doen is in de vakantie een maand minstens naar een dorp/stadje in Engeland gaan , zonder iemand die Nederlandstalig is [zonder familie of vrienden] nee, alleen dus, zodat je 'ALLEEN maar ENGELS kunt SPREKEN'.
Als je dat doet , je kunt er een baantje zoeken of proberen in te wonen bij een Engels gezin als 'au pair', dan moet je wel Engels spreken en dan hoor je dus de hele dag niet anders. Geloof het of niet, dan zal je uitspraak met sprongen vooruit gaan!!

Voor nu is het zaak om Engelstaligen te zoeken en vinden in je omgeving. Ik weet dat er vrijwilligers organisaties zijn [bijv. het Gilde] waar vrijwilligers les geven, bijvoorbeeld Engelse conversatie. Dit wordt in groepjes gegeven met mensen uit verschillende landen / herkomst, zodat je niet terugvalt op je eigen taal. Daar gaat het om. JE MOET WEL... en dan gebeuren er mooie dingen: je leert het noodgedwongen.

Antwoord

De Engelse R wordt 'gebrouwen' achter in de keel, op schrift is het lastig uitleggen, beter zoek je Engelstaligen om in een groep alleen maar Engels te spreken ; conversatieles is ook een mogelijkheid.

Je docent zou je hiermee moeten helpen.

Later in de vakantie kun je, als het nog nodig blijkt te zijn, naar Engeland met vakantie gaan en zonder anderen alleen tussen de Engelsen de taal en uitspraak GOED LEREN, 'oefening baart kunst'.

Succes!

[Heb je je docent al om advies gevraagd?]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt 2 manieren om de 'r'uit te spreken en dat doe je meestal al automatisch, ook in onze taal. De 'r' die voorin een woord staat (rijgen...krijgen) hoort te rollen en staat hij achterin een woord (klaar)zal hij niet rollen maar meer vanuit de huig uitgesproken worden. Probeer het maar eens. Deze laatste huig/r wordt gebruikt in het Engels.
Die zal je nu moeten oefenen en er zijn trucjes voor die een logopedist ook zal gebruiken.

Ga eens voor een spiegel zitten en kijk eens in je mond. Spreek eens de 'aaaaa' langer uit en kijk hoe achterin je keel een klein puntje omhoog komt....dat is nu je huig en hiermee wordt de huig/r gemaakt.
Bij de rollende 'r' wordt de uitspraak meer met de trillende tongpunt gemaakt, waarbij de tong laag ligt voor in de mond vlak achter de tanden.
Bij de huig/r krult de tong enigszins, komt de tongpunt omhoog en gaat de huig omhoog.

Om te oefenen kan je een klein beetje water in de mond nemen en met het hoofd licht achterover zachtjes gorgelen. Slik het water dan door en spreek meteen met dezelfde beweging van de huig de huig/r uit. Als dit oefenen goed gaat, neem je steeds minder water. Je kunt dan ook woordjes oefenen waar de 'r' op verschillende posities ligt, zoals 'right', hurricane, lyrics, where, forward, enz.

Ik heb nog een leuke download gevonden over de 'r' uitspraak;
http://downloads.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/pronunciation/mp4/con_other_6.mp4
amc