Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een tegenstelling, tegenwerping en weerlegging?

Ik zie nooit echt het duidelijke verschil tussen deze drie functiewoorden. Het liefst met voorbeelden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
24.8K
erotisi
8 jaar geleden
tegenstelling is goed tegenover slecht tegenwerping is dat als iets goeds wordt geoordeeld je iets kunt noemen waaruit blijkt dat niet alles goed is weerlegging: er is zoveel slechts te noemen dat het goede niet meer goed kan worden genoemd het is dus weerlegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tegenstelling:
Een tegenstelling staat altijd tegenover een eerder beschreven verschijnsel of een eerder gegeven mening. Tegenwerping:
Een tegenwerping geeft altijd een mening of feiten weer die staan tegenover wat een ander juist heeft beweerd. Weerlegging:
In een weerlegging gaat de schrijver tegen de mening van de ander in. Hij probeert te bewijzen dat de mening van die ander niet juist kan zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een tegenstelling is een situatie die omgekeerd is aan een andere. Voorbeeld: in tegenstelling tot vorig jaar is onze club dit jaar niet kampioen geworden.

Een tegenwerping is een argument tegen de bewering van een ander. Voorbeeld: ik beweer dat de Nederlandse economie er prima voorstaat, maar een ander heeft als tegenwerping dat de werkloosheid alleen maar stijgt.

Een weerlegging is een stelling die de onjuistheid van een andere stelling aantoont. Voorbeeld: ik beweer dat Hans nog geen 40 is, maar dat wordt weerlegd door Henk die het paspoort van Hans laat zien waarin staat dat hij in 1970 geboren is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding