In de herhaling vallen is voor zover ik weet correct.

Toegevoegd na 14 minuten:
volgens onderstaande website zijn ze beiden correct maar is vallen het gebruikelijkst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Voorzover ik weet, wordt deze uitdrukking altijd zonder lidwoord geschreven, dus niet "in de herhaling vallen", maar "in herhaling vallen".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt @Antoni.
https://www.villamedia.nl/artikel/taaltip-in-herhaling-vervallen

Beide varianten zijn juist.

Toegevoegd na 9 minuten:
Waarom de min?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt als een bus, het wordt beide gebruikt en klinkt beide niet raar, plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sluit als een bus, klopt als een zwerende vinger.
:D (Leerde ik vroeger nog) https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/dat-klopt-als-een-bus (maar tegenwoordig wordt het ook goedgekeurd)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, en we zeggen tegenwoordig ook "Wat schetst mijn verbazing" :-( Ik wist niet dat verbazing iets kon schetsen.
Antoni
8 jaar geleden
Zo raar is dat niet, @Gesp. "Wat" is namelijk onderwerp in die zin, en "mijn verbazing" lijdend voorwerp. "Verbazing" schetst dus niet, maar datgene wat "Wat" vertegenwoordigt, doet dat. "Mijn verbazing" wordt geschetst door "Wat". Zie ook https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/wie-schetst-mijn-verbazing-wat-schetst-mijn-verbazing, waar onder meer staat: "Dat veel mensen wat gebruiken, komt doordat ze schetsen gebruiken in de betekenis 'een beeld geven van'. Ze interpreteren de uitdrukking als 'Wat kan een goed beeld geven van mijn verbazing?' Dat is een logische interpretatie, ook al omdat wat er volgt meestal een situatieschets is, waarnaar alleen een verwijzing met wat mogelijk is. Bijvoorbeeld: 'Ik had nooit gedacht mijn fiets terug te krijgen, maar wat schetst mijn verbazing? Na vijf maanden belde de politie dat hij gevonden was.' ".
Volgens http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=vervallen&lang=nn is "in herhaling(en) vervallen" in ieder geval juist.

Naar mijn idee kunnen beide door jou genoemde woordcombinaties voorkomen.
Antoni
8 jaar geleden
Je kunt zowel ' in herhalingen vallen' als ook 'in herhalingen vervallen'....taalkundig is het allebei toegestaan.
Er zit slechts een nuanceverschil in..........vervallen geeft meer een soort van terugval weer. Gevoelsmatig doet het dus iets negatiever aan, omdat je bijv. ook 'steeds weer in je oude fouten vervalt'. Dit is meer iets van 'terugvallen' en dat voelt altijd iets negatiever aan, misschien omdat je er niets van geleerd hebt?
amc