Waar komt dat 'van onderen!' vandaan?

Alsof zo'n boom als een raket uit de grond komt > waar komt het van onderen vandaan?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik had zelf bedacht dat het misschien de achternaam van een enorme kluns was, die tekenend was voor de meeste ongelukken (als slachtoffer of veroorzaker). Als iedereen weet wie Van Onderen is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Oospronkelijk betekende 'onder':'naar beneden', als een beweging. 'Van onderen wil dus zeggen: 'Iets valt naar beneden'. 'Onder'is een oud woord. Het is afkomstig uit India en kwam via het Latijn in onze taal. In de Verenigde Staten roepen ze timber!(hout!) als een boom omvalt. In de loop van de tijd ging iedereen daar dat roepen bij alle vallende objecten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mij is ooit door mijn opa verteld dat het een afkorting is voor 'ga weg van daar onder, er valt iets naar beneden'. Maar als je dat allemaal moet roepen, ben je natuurlijk al veel te laat, dus is het 'van onderen' geworden. Het is dus gewoon een korte waarschuwing.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er bestaan overigens wel meer van dit soort afkortingen. Bij golf wordt het woord 'fore' gebruikt om aan te geven dat er een bal aan komt vliegen die mogelijk een gevaar voor iemand kan zijn.
Aangezien 'hemevrouwmethetrodepoloshirtenblauwehoedjeop,hetkanzozijndateenballetjedieiknetgeslagenhebbijnategenuwhoofdaanvliegt!' waarschijnlijk net iets te lang is om het gevaar af te wenden, weet iedereen dat zodra 'fore' wordt geroepen het opletten geblazen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, er gaat iets mis met mijn bewerking zie ik. Blijkbaar kan GV geen 80-letter-woorden aan. Vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg me al af of het aan mij lag dat die zin zo afgekapt werd.
Goed antwoord, +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er ontbreekt vooral een scrollbar, het staat er namelijk wel helemaal: ‘hemevrouwmethetrodepoloshirtenblauwehoedjeop, hetkanzozijndateenballetjedieiknetgeslagenheb bijnategenuwhoofdaanvliegt!’ (Spaties toegevoegd door mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje SusyQ!
van onderen! [waarschuwing dat er iets op je kan vallen]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gok zo dat de vraagstelster dat zelf ook nog wel begrepen had. Ze wil graag weten waar de term vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de minnetjes mensen :-D
In dit geval spreekt men over jargon, een bouwvakkers taal uit het verleden, "van onderen" of tewel vaonder, is een letterlijke afkorting van ga weg van daar onder, er valt iets naar beneden! alleen is het in geval van iets letterlijk naar beneden valt een té lang gezegde, het is eerder een korte waarschuwing, je zou het kunnen vergelijken met de Canadese houthakkers, deze roepen Timber, dit hoeft in de orde niet te betekenen dat er een boom naar beneden komt denderen, in hen geval is dat wel het geval en is het van levens belang dit korte woord te roepen als men net een boom heeft omgezaagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou juist denken dat het gevaar van onderen komt..
dus snel weg daar...