Welke grammatica is juist ;"Ik schatte Uw leeftijd verkeerd" of "ik schatte u leeftijd verkeerd"

Kreeg net bij de AH zo'n vervelend "presentje" in mijn hand gedrukt voor het onjuist schatten van mijn leeftijd voor sigaretten.
Maar naar mijn idee is het nog verkeerd geschreven ook..
Uw met de hoofdletter midden in de zin is toch alleen als je tegen iemand spreken moet die "groot" is (zoals god en de majesteit bv)
Maar hoe zit het met de letter W in deze zin?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
uw, alleen een hoofdletter als je het aan de Heer adresseert...
Amadea
8 jaar geleden
Het gaat om de leeftijd die jij hebt, dus jouw leeftijd. Daar hoort wel degelijk een w bij, want het is een bezittelijk voornaamwoord. Het is zeer ouderwets om uw met een hoofdletter te laten beginnen.

Antwoorden (1)

U hoort bij leeftijd als bezittelijk voornaamwoord, dus: uw leeftijd.
De hoofdletter is inderdaad wat overdreven.
SimonV
8 jaar geleden
samaiphon
7 jaar geleden
U mag inderdaad NIET met een hoofdletter omdat het inderdaad een bezittelijk voornaamwoord is.
In een beleefdheidsaanspreking moet dit echter WEL met hoofdletter.
bvb. Ik heb U niets meer te vertellen of Dank U voor uw welwillendheid. De 2 dus in één zin...