Moet Nederlands de taal van de wetenschap worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
ronron1212
8 jaar geleden
Waarom zou dat zo moeten zijn dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zekerw100 Misschien dat je idd je vraag zou moeten versterken met een betoog. Heb je Nederlands gepakt omdat het je moederstaal is (en zou dus iedere taal door iedere groep sprekers als taal v.d. wetenschap geopperd kunnen worden?) Of heb je echt een goed argument waarom het Nederlands zou moeten zijn ipv Spaans, Engels of Chinees?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.pri.org/stories/2014-10-06/how-did-english-become-language-science

Antwoorden (1)

Ik vind van niet. Wereldwijd zijn er zo weinig mensen die het Nederlands beheersen dat Nederlands als standaardtaal voor de wetenschap enorm veel problemen zou opleveren. Nederlands is een van de moeilijkste talen ter wereld en overal zouden wetenschappers die taal moeten gaan leren. Dat is geen doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Engels is de betere kandidaat in de westerse wereld voor zover deze dat al niet is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WAarom is Nederlands een van de moeilijkste? Mensen die Engels of Duits kunnen, kunnen makkelijk Nederlands leren, ze lijken op mekaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet alleen de uitspraak is moeilijk bij onze taal, hij bevat ook ongewoon veel regels die in andere talen onbekend zijn. Ik heb dit overigens van mijn leraar Nederlands op de middelbare school.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof het ook nooit (en ken deze uitspraak ook). Duits is moeilijker dan Nederlands. Behoorlijk hetzelfde, maar waar wij alleen de/het hebben, hebben zij allerlei naamvallen. Die wij eerst ook hadden, maar hebben laten vallen (voor het grootste deel). http://en.people.cn/102774/8399031.html
https://blog.unbabel.com/2015/03/06/japanese-finnish-or-chinese-the-10-hardest-languages-for-english-speakers-to-learn/ Chinees, Arabisch of probeer eens Fins. @kees52 "ze lijken op mekaar." Dat is dan dus toch geen argument? Omdat ze op elkaar lijken kan je juist niks over de moeilijkheid op zich zeggen (alleen maar over de relatie tot elkaar, Engels(makkelijk)>Nederlands>Duits. Maar hoe moeilijk is die groep talen voor een Chinees. Of hoe moeilijk is de Fins/Hongaarse groep voor een Chinees? Als je als startpunt een Engelssprekende pakt zit je overigens goed:
https://voxy.com/blog/index.php/2011/03/hardest-languages-infographic/ Hier een hele uitleg waarom Chinees echt vervelend is (voor bijna iedereen, wellicht dat Japanners er meer mee kunnen). http://pinyin.info/readings/texts/moser.html