Wat is het bijvoeglijk naamwoord van het woord ''privé''?

Die je in de volgende zin kan zetten:
Ik ga echt geen ... dingen tegen hem vertellen.

Vanochtend dacht ik er ineens aan toen ik iets wilde zeggen, maar ik kwam maar niet op het goede woord.

En ''persoonlijke'' telt niet mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Ik ga echt geen ... dingen tegen hem vertellen.

Ik ga echt geen PRIVATE dingen aan hem vertellen. Of:
Ik ga echt geen PRIVATE dingen tegen hem zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Gewoon prive, niets anders, het wordt dan gewoon bijvoegelijk gebruikt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon prive

ik ga geen PRIVE dingen tegen hem zeggen

ik zou niet weten wat er anders tussen past
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt 'privédingen' of 'privé-dingen'. met een spatie (dus 'privé' als bijvoeglijk naamwoord) is gewoon fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ging erom wat er tussen kwam te staan niet hoe je het schreef
maar bedankt voor je min
Inderdaad gewoon privé dingen of anders gebruik je persoonlijke dingen

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps je gaf al aan dat je 'persoonlijk' niet bedoelde sorry. Dan weet ik het ook niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er niet goed uitkomt is het vrijwel altijd mogelijk synoniemen te gebruiken. In dit geval bijvoorbeeld: Ik ga echt geen vertrouwelijke dingen aan hem vertellen; of, Ik ga hem echt geen particuliere gegevens toevertrouwen; of, Ik ga hem echt niet openhartig te woord staan. Keuzes genoeg!
Amadea
13 jaar geleden
In het voorbeeld dat je geeft kan je 'privé' gebruiken. In meer formele teksten of gesprekken zou je 'private' kunnen gebruiken.