wanneer is het Nederlands in Belgie gelijkwaardig geworden aan het Frans?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet. De vlaamingen mogen hun stem tijdens verkiezingen niet afgeven aan iemand anders en de walloniërs mogen dit wel.
Bordensteker
8 jaar geleden
En de franstaligen gebruiken azerty klavieren, dus moet heel België maar met azerty werken. Bij mijn werkgever toch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Franstaligen hebben de overmacht dus.

Antwoorden (1)

Het Nederlands is nooit gelijkwaardig geworden aan het Frans. De Vlamingen hebben dit doel nooit bereikt.

Toen de Franstaligen voor Wallonië kost wat kost bleven vasthouden aan het territorialiteitsbeginsel, gooiden de Vlamingen het roer om. Hun einddoel was niet meer de erkenning van het Nederlands naast het Frans, als een gelijkwaardige taal in een geheel en al tweetalig België. Vanaf het begin van deze eeuw eisten ze steeds luider dat het territorialiteitsprincipe ook in Vlaanderen zou worden toegepast. "Streektaal is bestuurstaal", het motto dat al in Wallonië gold, moest ook in Vlaanderen worden verwezenlijkt. Vlaanderen moest eentalig Nederlands worden.
Uiteindelijk heeft dat territorialiteitsbeginsel het gehaald. De taalgrens, die in 1962-1963 definitief vorm kreeg, bakent eentalige taalgebieden af. Alleen het tweetalige Brussel vormt daarop een uitzondering.

Toegevoegd na 4 uur:
Uit de praktijk blijkt dit ook:
In Vlaanderen is Frans op de lagere school een verplicht vak in het vijfde en zesde leerjaar.
In Wallonië is Nederlands als tweede taal niet verplicht. Er moet op de middelbare school wel een verplichte tweede taal gekozen worden, maar dan kiest men toch voor Engels.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, zo is dat.
Onderwijs is de Franse taal kan in Brussel aangeboden worden vanaf het eerste leerjaar gewoon lager onderwijs. Buiten Brussel kan Frans vanaf 1 september 2014 aangeboden worden vanaf het derde leerjaar lagere school op voorwaarde dat de leerlingen de onderwijstaal (Nederlands) voldoende beheersen.
Als een school kiest voor vreemdetaleninitiatie (gericht op het leren van één specifieke taal) dan moet steeds eerst taalinitiatie in het Frans aangeboden worden.
De taalstrijd is nog lag niet gestreden.
"De Franstaligen zullen hun strijd pas staken als de kabeljauw voor de kust van Oostende Frans spreekt", volgens strafpleiter Vic Van Aelst