Hoe heet de wijze van leren dmv een toets te maken en lesstof te krijgen op basis van je antwoorden?

Bijvoorbeeld een rekentoets die je gemaakt hebt blijkt dat je een groot deel van de vermenigvuldigingsvragen fout hebt. Naar aanleiding van deze constatering krijg je extra hulp met vermenigvuldigen en minder met de rest.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Erna55
8 jaar geleden
Dat is het opsporen van het gebrek aan kennis.

Antwoorden (3)

De toets is een diagnostische toets.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel niet zo zeer in het onderwijs, maar echt de wijze van leren. "Dit weet ik al, dit weet ik ook, daar ben ik niet zo goed in dus ga ik dat extra oefenen"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus
Die manier heet echt: diagnosticeren (het vaststellen van een patroon) Via de antwoorden van een rekentoets blijkt (is de diagnose) dat men het vermenigvuldigen niet beheerst. Je hebt moeite met vermenigvuldigen en hebt daar dus extra (andere) uitleg en hulp bij nodig.
Ik denk dat je "geprogrammeerde instructie" bedoelt. Je krijgt meerkeuzevragen. Bij het juiste antwoord ga je door, bij foute antwoorden wordt je gestuurd naar een toelichting en vraag die op die specifieke fout gericht zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze manier staat bekend onder de naam 'zelfstudie'. Ik zou het onder de noemen 'inzichtelijk' leren plaatsen. In grote lijnen betekent het dat je een opdracht krijgt waarmee je aan de gang gaat. Je krijgt informatie, of je leert hoe je die moet verzamelen, opzoeken, analyseren en verwerken.
Ben je klaar, dan laat je het zien en bespreekt het met de opleiders/docenten/coaches of whatever en die kan je dan verder op weg helpen. Een toets kan daar ook voor dienen, om te zien hoe je ervoor staat en welke dingen niet goed gaan. Er wordt dan niet specifiek aangegeven hoe je iets precies moet oplossen, maar het gaat erom dat je zelf gaat analyseren en uitproberen.

Als je zelf achter een principe komt, begrijp je het beter. Bij kant-en-klaar accepteer je en denkt niet verder na, begrijp je?
Als je ergens meer moeite mee hebt, zoals in jouw geval het vermenigvuldigen, krijg je specifiek over dat onderdeel extra uitleg en ga je daar weer mee aan de slag.
De bedoeling is dat je dan dit onderdeel leert beheersen, dat je er inzicht in krijgt.
De rest van de toets is dan even niet belangrijk. Eerst het grootste opvallende probleem aanpakken en als dit beheersd wordt, pakken we het volgende aan.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc, ik dacht het niet :)) Deze manier staat niet bekend als zelfstudie.
Zelfstudie is onderwijs zonder de hulp van een leraar.