Hoe komt men aan het woord oomskinderpeer? Het betekent kruidenier.

Ik vind dit zo'n raar woord en kan het niet in verband met een kruidenier brengen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Antoni
8 jaar geleden
Je kan het woord melden bij de Etymologiebank: http://etymologiebank.nl/reageer. Dan wordt het misschien opgenomen in de database met uitleg over de herkomst (de etymologie) van woorden, opgezet door taalkundige Nicoline van der Sijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt.

Het beste antwoord

Daar had ik nog nooit van gehoord. Het blijkt een perensoort te zijn, die zijn naam dankt aan de familie Kruidenier, woonachtig in Charlois (Zuid-Holland). De eerste vermelding is te vinden in een catalogus van het seizoen 1917-1918. Het is dus niet zo dat oomskinder een synoniem is voor kruidenier.

Het bedrijf Kruidenier te Charlois verstrekte enthout aan een boomkweker in Opheusden. Deze kweekte er perenbomen van en noemde de peer naar Kruidenier, ten einde deze te kunnen onderscheiden van een klein vroeg peertje dat in Gelderland onder de naam Oomskinderpeer voorkwam. Het is de familie Kruidenier geweest die ervoor gezorgd heeft dat de peer als de Kruidenierspeer bekendheid kreeg. Hoewel het synoniem Oomskinderpeer ook in gebruik bleef.

Waar de naam Oomskinderpeer vandaan komt, is onduidelijk. Wellicht dat door de zoete, verder neutrale smaak deze peer in de smaak viel bij jonge neefjes en nichtjes van oom Kruidenier.
Volgens http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M047674 stamt de naam van de peer van het woord oomskind. Het is een vrucht die groter is dan de Dirkjespeer, een soort zomerpeer die naar de persoon Dirk is vernoemd. Een oomskind is een volle neef of nicht.

Zelfs Van Dale weet niet te verklaren waar de naam vandaan komt, zie maar: https://nl-nl.facebook.com/VanDaleUitgevers/posts/496951803720004
Het is vermoedelijk een in die familie ontstane naam die breed overgenomen werd. Zo kennen wij binnen onze familie het recept "Zwitserse rijst", en wij weten allemaal wat daarmee bedoeld wordt. Als dat zich verder zou verspreiden is op een gegeven moment in de tijd bij niemand meer bekend waar die naam vandaan komt!
Amadea
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Nichtjes van oom Kruidenier hebben er niets te maken: "Het bedrijf Kruidenier te Charlois verstrekte enthout aan een boomkweker in Opheusden. Deze kweekte er perenbomen van en noemde de peer naar Kruidenier, ten einde deze te kunnen onderscheiden van een klein vroeg peertje dat in Gelderland onder de naam Oomskinderpeer voorkwam." http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Peer/kruidenierspeer
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor antwoord en reactie. Enkele synoniemen boeken op internet geven het woord wel degelijk aan als synoniem voor het woord kruidenier.
Amadea
8 jaar geleden
Alleen met het woord peer eraan vastgeplakt, Mevrouwvande. Dus kruidenierspeer als synoniem voor oomskinderpeer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor Amadea, ik heb het woord kruidenier ingetypt en kreeg het toen te zien, zowel op Synoniemennet als op MijnWoordenboek/Synoniemen.
Amadea
8 jaar geleden
Als ik synoniemen van kruidenier opzoek, dan krijg ik onder andere: grutter, kruimelaar, plantkundige, kruidenhandelaar, drogist. Maar absoluut geen oomskinder. Ergens kijk je niet goed, Mevrouwvande.