Wat betekent de zegswijze spatsies maken?
Spatsies maken of hebben betekent 'kapsones hebben, praatjes maken, drukte maken'. De variant spatjes hebben, maken komt ook wel voor.

Het woord spatsies of spatjes komt van het Duitse Spass 'scherts'. Dat is weer afgeleid van het middeleeuws-Latijnse expassio, dat 'het uitspreiden' betekende.

Spatsies is eerst gebruikt in het Bargoens, de vroegere geheimtaal van dieven, en vandaar is het meer tot het algemene Nederlands doorgedrongen, hoewel het altijd informeel is gebleven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.