Waardoor werden vroeger de woorden aan elkaar geschreven?

In veel oude teksten , zoals de manuscripten van de bjjbel, werden in het grieks woorden aan elkaar geschreven. ENOOKNOGVAAKINHOOFDLETTERS. Maar is dat een reden van efficiency en maakt het voor de leesbaarheid nog uit. Het lijkt me des te onbegrijpelijker omdat er toch niet voor niets aparte woorden waren dus waarom die dan ook niet apart weergeven.
In welke talen werd dat eigenlijk allemaal gedaan?

8 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

In elk geval in het Oudgrieks en het latijn uit de Romeinse periode kwam het aaneenschrijven van woorden veel voor. reden: men had de interpunctietekens (althans daar) nog niet uitgevonden. Ook komt voor dat men de regels om de beurt van rechts naar links en van links naar rechts schreef. Veel teksten werden in steen gehouwen, maar ik denk niet dat de punten veel werk scheelden voor de steenhouwers. Misschien wel ruimte zodat er meer tekst op een tekstveld past.
Zoals jouw voorbeeld al aangeeft kunjebesteentekstlezendiedoorloopt. Althans, als je de betreffende taal goed beheerst. Voor iemand die een taal nog moet leren is het geen makkie.
Het is dus eerder een kwestie van het ontbreken van besef dat het met leestekens makkelijker is, dan expres de woorden aaneen schrijven; men wist niet beter. Overigens hadden de Romeinen ook veel moeite met rekenen; vanwege de ellenlange vermenigvuldigingen en delingen in het Romeinse cijfersysteem -- en dat systeem is men ook zeer lang blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Scriptio_continua Hier wordt ook nog geopperd dat veel tekst voorlezers was, die de tekst al kenden, en dus alleen nog het geschrevene als spiekbrief gebruikten. Ook worden er nog een paar talen genoemd waar het nog steeds zo is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus! En een fictieve plus voor de reactie van MrTomaat. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*voor voorlezers
erotisi
8 jaar geleden
Zijn spaties ook interpunctie regels
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast was de lezende klasse een hermetische elite die het voor de eventuele nieuwsgierigen niet te gemakkelijk wilde maken en de letterhouwers konden zelf niet lezen noch schrijven, ze deden na wat er op het leitje stond, bij interpunctie heb je dan veel meer kans op fouten.Het was ook niet zo belangrijk verder, de lezende elite had die interpunctie geenszins nodig, die kende de woorden.
WimNobel
8 jaar geleden
Spaties (woordscheidingstekens) mag je samen met de leestekens tot de interpunctie rekenen. In klassieke teksten vind je (in de periode na het aan elkaar schrijven) wel puntjes midden in de regel als woordscheidingsteken. Wel grappig is dat dat ook in het moderne computerschrift weer terugkomt, namelijk als je b.v. in Word de verborgen tekens aanzet.