Waarom zijn er twee uitspraken van de r-klank?

Zo is er een huig-r en een tong-r, heb ik ooit gehoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vergeet de Engelse "r" niet!

Het beste antwoord

De r kan in het Nederlands niet op2 maar op opmerkelijk veel verschillende manieren uitgesproken worden...

Toegevoegd na 2 minuten:
Mensen onderscheiden de verschillende r'en als "de Rotterdamse r", de "West-Vlaamse r", "de Gooise r", de "Limburgse r" et cetera. De r kan op vier plaatsen in de mond/keelholte gevormd worden en ook nog op verschillende manieren worden geproduceerd (rollend, brouwend enzovoort)...
Tong-r, alveolair ... De r wordt met de punt van de tong gemaakt, waarbij de tong zich vlak achter de tanden tegen het harde gehemelte bevindt...
Gehemelte-r, velair ...De tong wordt iets verder naar achteren tegen het zachte gehemelte gedrukt om de r te produceren. Het duidelijkste voorbeeld is de Engelse r.
Huig-r, uvulair ...De r wordt gerealiseerd door de huig te laten trillen...
Keel-r, gutturaal ... De r wordt voorbij de huig in de keelholte geproduceerd. Voorbeelden zijn de Duitse en Franse standaarduitspraak...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige mensen spreken de R uit, voor op de tong.
Anderen spreken de R uit, vanachter uit de keel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens mij, de meeste mensen die de Franse taal van nature spreken, spreken de R uit, vanachter uit de keel.

Veel Nederlanders spreken de R uit voor op de tong.